Keď fotenie je zážitkom. Nikkor AF-S 200-400mm f/4 G ED VR II

Nikkor AF-S 200-400mm f/4 G ED VR II je druhou verziou tohto objektívu s automatickým zaostrovaním. Úplne pôvodný objektív bol Nikkon 200-400mm f/4 ED AIS s manuálnym zaostrovaním z filmovej éry. Pôvodný MF objektív som nikdy nevidel, ale obidva AF objektívy som mal možnosť vyskúšať. Čo sa týka obrazovej kvality, podobajú sa ako vajce vajcu. Aj napriek implementácii špeciálnej vrstvy Nikon Nano Coating, ktorá má potláčať nežiadúce odlesky v protisvetle a celkovo vylepšovať kontrast v obraze. Aj prvá aj druhá verzia sú opticky jednoducho vynikajúce. U VRII verzie je logicky aj novšia generácia stabilizátora obrazu, ktorá má ustabilizovať 4EV. Odhliadnuc od týchto rozdielov, celú recenziu si môžete aplikovať či už na prvú alebo druhú verziu tohto famózneho objektívu.

200_400

Dizajn a ergonómia

Dizajn je v súlade s modernými objektívmi Nikon. Telo objektívu, ale aj príslušenstvo, je na vysokej úrovni dielenského spracovania. Jemne štruktúrovaný povrch tela objektívu je príjemný na dotyk, široké prstence pre zaostrovanie a zmenu ohniska sú ľahko dostupné. Na môj vkus chodí zaostrovací prstenec až príliš ľahko a vydáva jemne pískavé zvuky. Bolo to možno spôsobené tým, že šlo o testovací kus, ktorý prešiel rukami mnohých fotografov a redaktorov. Predná obrovská šošovka je vpustená trochu hlbšie do obruče a je tiež chránená skleným protektorom. Predná obruč je lemovaná hrubou pevnou gumou, takže v prípade potreby sa dá objektív položiť aj kolmo na zem. To by som ale neriskoval. Môže sa stať, že napriek zapusteniu trafíte kameň a poškodíte určite nie lacnú optiku. Istejšie je na objektív namontovať slnečnú clonu.

HK_30_l

Ide o veľký karbónový „hrniec“ s kovovou obručou a pevným mechanizmom pre uchytenie pomocou skrutky. S nasadenou slnečnou clonou už môžete pomerne bez obáv postaviť objektív na prednú stranu, dokonca aj s nasadeným profi fotoaparátom. So slnečnou clonou vyzerá objektív o tretinu väčší a vzbudzuje pozornosť okolia. S ním musíte byť profíkom… 🙂

Nikon200_400mm

Vzhľadom na veľkosť prednej šošovky výrobca implementoval do objektívu vkladacie filtre s priemerom 52mm. Na objektíve nájdete okienko so stupnicou zaostrenia v metroch i stopách. Pred zaostrovacím prstencom sú 4 tlačidlá s voliteľnou funkciou. Môžu slúžiť na aretáciu AF, na zaostrenie na vzdialenosť uloženú do pamäte alebo na aktiváciu AF.

Obruč pre upevnenie na statív je kovová, pätica z nej sa dá demontovať. Samozrejmosťou je rotácia obruče. Takže keď máte fotoaparát s objektívom na statíve, nemusíte uvoľňovať statívovú hlavu, aby ste mohli snímať vertikálne. Stačí povoliť obruč a vyrotovať objektív s fotoaparátom o 90°. Rysku pre presné pootočenie nájdete na objektíve a obruči.

200_400BH

Na fotoaparáte ešte nájdete ovládače na prepínanie do MF módu, obmedzovač vzdialenosti zaostrenia, aktivátor stabilizátora a prepínač módu stabilizátora. Obmedzovač vzdialenosti zaostrenia redukuje plný rozsah zaostrenia (full) na 6m až nekonečno. Celé rozpätie zaostrovacej vzdialenosti je 2m až nekonečno. Stabilizátor má dva režimy Normal a Active. Normál je určený pre bežné použitie z ruky, keď sa fotograf nehýbe.  Active je určený, ak ste na pohybujúcej sa platforme (v aute, na lodi…). Posledný ovládač slúži na zapnutie alebo vypnutie zvukovej signalizácie zaostrenia pomocou pípnutia.

V cene objektívu je slnečná karbónová clona HK-30, kryt na slnečnú clonu so zaťahovaním pomocou gumeného lanka, zadná krytka bajonetu, držiak na vsuvné filtre s 52mm priemerom, neutrálny filter, popruh na nosenie LN-1 a nakoniec všetko je pekne zbalené v polstrovanom puzdre CL-L2 z balistického nylonu s remeňom na nosenie.

Nikon_CL_L2

Fotografovanie

S Nikon 200-400mm sa pracuje úžasne. Objektív zaostruje bleskovo, bez zaváhania a presne. Keď nepotrebujete fotografovať na vzdialenosť 2-6m, môžete zapnúť obmedzovač zaostrovania 6m – nekonečno a zaostrovanie sa ešte viac zrýchli. Je porovnateľné s profesionálnym zoomom AF-S 70-200mm f2,8 G VR II napriek tomu, že ponúka dvojnásobné priblíženie. Keď na objektív pripevníte profi fotoaparát alebo amatérsky model s gripom, vyváženie takého komba je presne na vašej ľavej ruke v oblasti zoom prstenca. Perfektné vyváženie a bleskovo presné zaostrovanie spôsobujú, že fotíte s radosťou a chvíľami zabúdate aj na to, že vlastne celý čas posilňujete. 🙂 Kombo objektív + profi fotoaparát totižto váži viac ako 5kg. Ak to dovoľuje situácia a pohyb, ktorý sa snažíte zachytiť, odporúčam používať monopod. Odľahčí vám ruky hlavne počas dlhšieho fotenia. Ja som ho používal pri fotení motocyklov na okruhu.

DSC_3390
Je jedno akú úlohu dostane objektív, spoľahlivo sleduje objekt nech sa pohybuje ktorýmkoľvek smerom. Samozrejme ak je nasadený na dobrom fotoaparáte a má zvolený správny zaostrovací režim. 🙂

DSC_2443

DSC_5861

Pri fotení regaty som ho nepoužil vzhľadom na to, že som fotografoval z pomerne rýchlo sa pohybujúcej lode, ktorá často skackala na vlnách. Kto nevyskúšal prácu s objektívom takého kalibru, snáď si ani nevie predstaviť, ako môže fungovať profesionálna fototechnika. Ja som objektív používal aj na Nikon D700 (motocykle) aj na Nikone D750 (pretekajúce jachty) a s obidvoma objektívmi pracoval objektív 100% spoľahlivo či som ním zaostroval v režime normálneho zaostrovania a aretáciou AF (AF_S) alebo v režime kontinuálneho preostrovania (AF-C). Nevyžadoval nijaké doladenie AF. Ľutujem, že som ho nemal možnosť vyskúšať na naozaj profi fotoaparáte typu Nikon D4 alebo D5, musí to byť ešte lepší zážitok. Áno, tak by som mohol túto kapitolu ukončiť. Fotenie s Nikonom AF-S 200-400mm f/4 G ED VR II je zážitkom.

DSC_5629Kresba na plne otvorenej clone F4!

Obrazová kvalita

Čo myslíte? Ide o dvojnásobný zoom v cene lacnejšieho automobilu a obraz tomu zodpovedá. Ostrosť je veľmi dobrá už na otvorenej clone F4. Môžete ju bez problémov používať a inak by to ani nemalo byť, keď si kupujete takýto svetelný teleobjektív. Pri clone 5,6 objekty vystupujú takmer v 3D podaní. Všetky aberácie sú účinne potlačené perfektným optickým návrhom. Objektív má 24 optických členov v 17 skupinách z toho až 4 členy sú zo špeciálneho ED skla s nízkym rozpytlom svetla. Sú vybavené kvalitnými antireflexnými vrstvami a vrstvami Nano Crystal.

DSC_6892

DSC_6874

Nie je problém namieriť objektív do priameho ostrého svetla či rozptýleného protisvetla. Výskyt odleskov je minimálny a taktiež kontrast poklesne len veľmi málo. Objektív jemne vinetuje, čo postrehnete, keď fotografie vyvolávate z RAW formátu a neaktivujete si automatickú korekciu vinetácie. Vinetácia nie je nijako výrazná a pri bežných scénach si ju vôbec nevšimnete. Ak fotografujete napríklad loď na mori alebo objekt na snehu, môžete byť pre vás viditeľná. Ak fotíte do JPG, súčasné fotoaparáty ju korigujú automaticky.

DSC_5678Vinetácia na minimálnom a maximálnom ohnisku zvýraznená pridaním kontrastu.

DSC_5679

Objektív nemá takmer žiadne geometrické skreslenie, čo je na takéto veľké priblíženie super výkon.

Zbytočne budem ďalej popisovať to, čo môžete z obrázkov vidieť sami a tak vás už iba odkážem na galériu fotografií.

DSC_3433

_DSC0543

Žiaľ, vzhľadom na to, že sa mi svojho času pokazil jeden zo záložných diskov, nedisponujem plnou veľkosťou fotografií motocyklov. Mám len JPG s rozlíšením 3000 bodov na dlhšej strane. Fotografie z regaty, ktorú som fotografoval len prednedávnom sú samozrejme v plnom rozlíšení.

DSC_3501

DSC_5854

DSC_5814

Záver

Objektív by som odporúčal každému fotografovi, ktorý využije jeho rýchlosť, presnosť a bezprecedentný optický výkon. Typicky to budú fotografi športu, divokej prírody a reportážni fotografi. Nie, že by Nikkor 200-400mm nemohol vyfotiť krásnu ostrú 3D krajinu, no predpokladám, že pre krajinkárov je predsa len priveľký a priťažký. 🙂

Ak máte v teréne pocit, že fotenie s objektívom je zážitkom a po kontrole fotografií v počítači sa tento pocit ešte umocní, viete, že ste trafili na kus poctivej optiky. A to je Nikkor AF-S 200-400mm f/4 G ED VRII!

Testovacie fotografie: Julo Kotus
Produktové fotografie: Nikon corp. a BHphotovideo.com

Zdieľaj

4 komentáre

  1. Musím súhlasiť s Julom… teším sa z toho objektívu už piaty rok a v kombinácií s D810 a najnovšie s D500 je radosť s ním fotiť. Je to fakt úžasné sklo 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *