Keď si mám vybrať, fotím ľudí. Nie, nemyslite si, milujem prírodu, rád si ju vychutnávam a oddýchnem si v nej. Najradšej na horách. No sem tam sa mi pritrafí pri potulkách s ďalšími fotografmi aj fotografovanie divej prírody. Od začiatku však viem, že zo mňa wildlife fotograf nebude, na to je pre mňa potrebná fototechnika príliš ťažká a životný štýl odlišný. 🙂 Neznamená to, že si občasné fotenie v prírode dokonale nevychutnám. Tak aj teraz, na fotozájazde na Srí Lanku. Odmietal som vziať veľký a ťažký objektív, lebo som sa obával, že si fotografovanie v prírode neužijem a limit váhy batožiny by to aj tak nedovolil. Tak som siahol po osvedčenom rýchlom a ostrom zoome Nikkor AF-S 70-200mm f/4 G ED a napriek svetelnosti f4 som dal šancu aj malinkému telekonvertoru, ktorý predĺži ohniskovú vzdialenosť faktorom x1,4. Z daného objektívu tak dostanete transfokátor s ohniskovou vzdialenosťou cca. 100-280mm. Svetelnosť klesne o jednu clonu a tak dosiahnete konštantnú svetelnosť f/5,6. Nie, nie je to wildlife zostava, v tom máte pravdu, ale napriek tomu som niekoľko obrázkov na safari v Udawalawe vyfotil.
Bol som pripravený na to, že kombinácia objektívu a telekonvertora sa podpíše pod kvalitu kresby i rýchlosti zaostrovania. Nestalo sa. Aj keď sú telekonvertory myslené a konštruované pre objektívy so svetelnosťou f/2,8, ani tu telekonvertor nesklamal. Naopak, držal sa skvele v zaostrovaní i v samotnej kresbe.
Pri plnom odclonení som badal len nepatrný pokles kresby a pri priclonení na F6,3 a viac objektív kreslil, akoby ani nemal telekonvertor. Naozaj som ostal príjemne prekvapený. Už viackrát som sa zamýšľal nad tým, že keď nasadím telekonvertor na objektív a predĺžim si tak ohniskovú vzdialenosť (ľudovo povedané zväčším priblíženie), stratím toľko kresby a detailov, že si jednoducho môžem rovno obrázok zväčšiť vo Photoshop-e. V tomto prípade to neplatí, keďže kresba je zachovaná a tak naozaj získavate potrebné milimetre na detailnejšiu fotografiu. Ak je to stále málo, potom môžete pristúpiť k orezom. Je to veľmi dobrá správa, keď máte fotoaparát s vysokým rozlíšením.
Kombo si počínalo výborne aj so zaostrovaním, ktoré bolo bleskové a presné a nerobilo problém ani s kontinuálnym zaostrovaním. Telekonvertor AF-S TC-14E III je pritom malý, ľahký a nijako dramaticky nezväčší hmotu na fotoaparáte.
Má malinko negatívny vplyv na bokeh tohto konkrétneho zoomu. Rozostrenie je trošku menej dokonalé, ako so samotným objektívom bez telekonvertora, kedy je trochu hladšie.
Záver z bezprostredných skúseností je veľmi pozitívny. Ak potrebujete zväčšiť ohnisko a fotografovať prírodu či šport, telekonvertor Nikon AF-S TC-14E je na to ako stvorený. Odporúčam. A prečo jednoducho nekúpiť namiesto neho skvelý Nikkor AF-P 70-300mm, ktorý má v podstate rovnakú svetelnosť (f4,5-5,6)? Áno, aj to by bolo riešenie, ale bez telekonvertora je Nikkor AF-S 70-200mm f/4 ED VR svetelnejší a s krajšie rozostreným pozadím za fotografovaným objektom. Dá sa úspešnejšie použiť napríklad pri fotení portrétov. Bez telekonvertora je aj ostrejší, ako mladší objektív s ohniskovou vzdialenosťou 70-300mm.
Ak bude príležitosť, rád ho otestujem s objektívom, pre ktorý je telekonvertor stvorený, nateraz splnil svoj účel, nakoľko poslúžil pri predĺžení ohniska pri núdzovom fotografovaní prírody na cestách po Srí Lanke.