Naľahko a vo veľkom: vysoké rozlíšenie II

V minulom článku, ktorého pokračovaním je tento, som písal o dvoch spôsoboch využitia extrémneho rozlíšenia súčasných fotoaparátov, ktoré môžu byť zdôvodnením rozhodnutia pre model s vysokým rozlíšením. Vďaka rozlíšeniu a výrezu môžete dosiahnuť ďalej a bližšie. Drahším fotoaparátom tak v konečnom dôsledku môžete ušetriť – za dlhší objektív či telekonvertor alebo za makro objektív. Dnes sa budeme rozprávať o ďalších dvoch aplikáciách, pri ktorých je vysoké rozlíšenie veľkou pomocou alebo (v druhom prípade) nevyhnutnosťou.

Fotografovanie naľahko s jedným „pevným“ objektívom

Uplatnenie: dokumentaristi, street fotografi, cestovatelia, ktorí neobľubujú zoomy

Tento dôvod je veľmi podobný predošlému (dosiahnuť ďalej), rozdiel je v tom, že cieľom nie je čo najväčší dosah ale zníženie váhy a ceny kitu, s ktorým chcete fotografovať naľahko, či už u nás na ulici alebo v krajinách, do ktorých pocestujete. To znamená s pevným obľúbeným ohniskom.

Moje dve najobľúbenejšie ohniská na street fotografiu boli a sú 35 mm a 50 mm. Nedáva ale zmysel, aby som pri streetke prehadzoval objektívy, alebo mal na sebe zavesené dva fotoaparáty s dvoma objektívmi. Nie je to ani nenápadné, ani praktické a ani lacné. Jednoduchším spôsobom je priplatiť si za foťák s vyšším rozlíšením a fotografovať jedným objektívom – širším z dvoch ohnísk.

Ľahké a superostré kombo Nikon Z 7 + Nikkor Z 35 mm f/1,8 S

Pri fotení Nikonom Z 7 v kombinácii so špičkovým objektívom Nikkor Z 35 mm f/1,8 S mám k dispozícii super ostré fotky so záberom 35 mm objektívu v plnom rozlíšení, no zároveň si viem obraz orezať na uhol 50 mm objektívu a stále disponovať vynikajúcim rozlíšením 20 Mpix.

Plný záber 35 mm ohniska. Nikon Z 7 + Nikkor Z 35 mm f/1,8 S
Orezanie podľa môjho gusta, stále s vysokým rozlíšením 30 MPix
Orez s 24 MPix rozlíšením
Extrémny orez no stále s rozlíšením 17 MPix! Z Nikon Z 6 by bol tento orez 9 MPix.

Samozrejme môžete namietať, že 50 mm objektív inak zobrazuje napríklad bokeh ako orezaný obraz z 35 mm a máte pravdu, ale… Na ulici mám jeden foťák namiesto dvoch, jeden objektív namiesto dvoch. Nemusím rozmýšľať, ktorým z nich by bola fotka lepšia a nemusím rozmýšľať a strácať čas zoomovaním a hľadaním správneho ohniska, ak by som dokonca použil zoom. Nehovoriac o tom, že zoom je opäť väčší, ťažší, drahší a menej svetelný. Cestujem a fotografujem ľahšie, menej riskujem, mám pri sebe techniku za nižšiu cenu a som pohotovejší. Obrovské rozlíšenie vlastne nahrádza druhý objektív. Ostáva mi pritom opäť zachovaná svetelnosť a tá najlepšia kresba zo stredovej oblasti obrazového poľa.

Ulravysoké rozlíšenie ako nevyhnutnosť

Uplatnenie: reklamní fotografi, produktoví fotografi, krajinári

Teraz nemyslím všetkých fotografov týchto žánrov. Aj reklamný fotograf aj krajinár sa pri väčšine svojej práce zaobídu s normálnym rozlíšením cca. 24 Mpix. Ak však naozaj potrebujete tlačiť veľké predlohy, na ktoré sa pozerá zblízka, vysoké rozlíšenie určite potrebujete. Často počujem otázky typu: „Načo Ti je také rozlíšenie, ideš fotiť billboardy?“ V skutočnosti je to úplne inak. Billboardy sú jednou z najmenej náročných aplikácií na rozlíšenie. Rovnako vyzerali, keď sme ich fotili 12 Mpix fotoaparátmi ako súčasnými 45 Mpix. Tlačia sa s hrubým rastrom a pozorovacia vzdialenosť je veľká a všetky nedokonalosti kresby a rozlíšenia zmiznú. Svoj prvý billboard som tlačil zo 6 Mpix fotoaparátu a bol OK, s 12 Mpix bol výborný a na nerozoznanie od súčasných. Ale na obmedzenie rozlíšenia som narazil v dobe, keď som fotografoval 24 Mpix fotoaparátom. Pre jednu firmu sme pripravovali prezentačný stánok s grafikou, v ktorej bola postava človeka v životnej veľkosti. Na prezentačný stánok sa pozeráte zblízka, nie ako na billboard. Do prezentačného stánku vojdete a grafika je bezprostredne okolo vás a tam už menšie rozlíšenie bolo cítiť. Naposledy som takúto fotografiu človeka tlačil zo 45 Mpix Nikonu D850 a Z 7 a rozdiel bolo naozaj cítiť. A aj klient bol spokojnejší.

Fotografia nafotená pre reklamné účely Nikonom Z 7 – vhodná pre tlač dodávky, na ktorú sa pozerá zblízka. Nikon Z 7 + AF-S 70-200 mm f/2,8 VR II
Fotografia z Nikonu Z 7 + AF-S 70-200 mm f/2,8 VR II vhodná pre extrémne zväčšenie

Podobne sú na tom potlače napríklad na autá. Na tie sa tiež pozeráme zblízka a pri dobrej tlači je rozdiel cítiť. Menej na veľkých plochách (napríklad na kamióne), na ktoré sa pozerá zďaleka, viac na osobných autách či dodávkach.

Kamión nafotený 45 MPix Nikonom D850. Ani pri pohľade zblízka sa nemožno sťažovať na nedostatočné rozlíšenie.
Aj krajinkári a fotografi architektúry ocenia extrémne rozlíšenie, keď tlačia veľké predlohy, na ktoré sa pozerá zblízka.

Záver

Týmito zdôvodneniami, ktoré v tomto a minulom článku uvádzam, nechcem nikoho spochybňovať vo svojej voľbe. Každý, či fotograf alebo klient, má na výsledný obraz iné nároky. Sú to moje osobné 4 dôvody pre vysoké rozlíšenie, ktoré mi z praxe fotografa vzišli. Váš prípad môže byť iný, koniec koncov sa oň môžete podeliť v diskusii pod článkom.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *