V minulom článku, ktorého pokračovaním je tento, som písal o dvoch spôsoboch využitia extrémneho rozlíšenia súčasných fotoaparátov, ktoré môžu byť zdôvodnením rozhodnutia pre model s vysokým rozlíšením. Vďaka rozlíšeniu a výrezu môžete dosiahnuť ďalej a bližšie. Drahším fotoaparátom tak v konečnom dôsledku môžete ušetriť – za dlhší objektív či telekonvertor alebo za makro objektív. Dnes sa budeme rozprávať o ďalších dvoch aplikáciách, pri ktorých je vysoké rozlíšenie veľkou pomocou alebo (v druhom prípade) nevyhnutnosťou.
Fotografovanie naľahko s jedným „pevným“ objektívom
Uplatnenie: dokumentaristi, street fotografi, cestovatelia, ktorí neobľubujú zoomy
Tento dôvod je veľmi podobný predošlému (dosiahnuť ďalej), rozdiel je v tom, že cieľom nie je čo najväčší dosah ale zníženie váhy a ceny kitu, s ktorým chcete fotografovať naľahko, či už u nás na ulici alebo v krajinách, do ktorých pocestujete. To znamená s pevným obľúbeným ohniskom.
Moje dve najobľúbenejšie ohniská na street fotografiu boli a sú 35 mm a 50 mm. Nedáva ale zmysel, aby som pri streetke prehadzoval objektívy, alebo mal na sebe zavesené dva fotoaparáty s dvoma objektívmi. Nie je to ani nenápadné, ani praktické a ani lacné. Jednoduchším spôsobom je priplatiť si za foťák s vyšším rozlíšením a fotografovať jedným objektívom – širším z dvoch ohnísk.
Pri fotení Nikonom Z 7 v kombinácii so špičkovým objektívom Nikkor Z 35 mm f/1,8 S mám k dispozícii super ostré fotky so záberom 35 mm objektívu v plnom rozlíšení, no zároveň si viem obraz orezať na uhol 50 mm objektívu a stále disponovať vynikajúcim rozlíšením 20 Mpix.
Samozrejme môžete namietať, že 50 mm objektív inak zobrazuje napríklad bokeh ako orezaný obraz z 35 mm a máte pravdu, ale… Na ulici mám jeden foťák namiesto dvoch, jeden objektív namiesto dvoch. Nemusím rozmýšľať, ktorým z nich by bola fotka lepšia a nemusím rozmýšľať a strácať čas zoomovaním a hľadaním správneho ohniska, ak by som dokonca použil zoom. Nehovoriac o tom, že zoom je opäť väčší, ťažší, drahší a menej svetelný. Cestujem a fotografujem ľahšie, menej riskujem, mám pri sebe techniku za nižšiu cenu a som pohotovejší. Obrovské rozlíšenie vlastne nahrádza druhý objektív. Ostáva mi pritom opäť zachovaná svetelnosť a tá najlepšia kresba zo stredovej oblasti obrazového poľa.
Ulravysoké rozlíšenie ako nevyhnutnosť
Uplatnenie: reklamní fotografi, produktoví fotografi, krajinári
Teraz nemyslím všetkých fotografov týchto žánrov. Aj reklamný fotograf aj krajinár sa pri väčšine svojej práce zaobídu s normálnym rozlíšením cca. 24 Mpix. Ak však naozaj potrebujete tlačiť veľké predlohy, na ktoré sa pozerá zblízka, vysoké rozlíšenie určite potrebujete. Často počujem otázky typu: „Načo Ti je také rozlíšenie, ideš fotiť billboardy?“ V skutočnosti je to úplne inak. Billboardy sú jednou z najmenej náročných aplikácií na rozlíšenie. Rovnako vyzerali, keď sme ich fotili 12 Mpix fotoaparátmi ako súčasnými 45 Mpix. Tlačia sa s hrubým rastrom a pozorovacia vzdialenosť je veľká a všetky nedokonalosti kresby a rozlíšenia zmiznú. Svoj prvý billboard som tlačil zo 6 Mpix fotoaparátu a bol OK, s 12 Mpix bol výborný a na nerozoznanie od súčasných. Ale na obmedzenie rozlíšenia som narazil v dobe, keď som fotografoval 24 Mpix fotoaparátom. Pre jednu firmu sme pripravovali prezentačný stánok s grafikou, v ktorej bola postava človeka v životnej veľkosti. Na prezentačný stánok sa pozeráte zblízka, nie ako na billboard. Do prezentačného stánku vojdete a grafika je bezprostredne okolo vás a tam už menšie rozlíšenie bolo cítiť. Naposledy som takúto fotografiu človeka tlačil zo 45 Mpix Nikonu D850 a Z 7 a rozdiel bolo naozaj cítiť. A aj klient bol spokojnejší.
Podobne sú na tom potlače napríklad na autá. Na tie sa tiež pozeráme zblízka a pri dobrej tlači je rozdiel cítiť. Menej na veľkých plochách (napríklad na kamióne), na ktoré sa pozerá zďaleka, viac na osobných autách či dodávkach.
Záver
Týmito zdôvodneniami, ktoré v tomto a minulom článku uvádzam, nechcem nikoho spochybňovať vo svojej voľbe. Každý, či fotograf alebo klient, má na výsledný obraz iné nároky. Sú to moje osobné 4 dôvody pre vysoké rozlíšenie, ktoré mi z praxe fotografa vzišli. Váš prípad môže byť iný, koniec koncov sa oň môžete podeliť v diskusii pod článkom.