Najmenší pancake na Nikon F bajonet

Nikon bajonet F patrí medzi jeden z mála, ktorý si zachováva kompatibilitu so staršími manuálnymi objektívmi, ktorých výroba sa začala aj niekoľko desaťročí späť. Vďaka tomu môžeme používať na našich moderných fotoaparátov objektívy, ktoré používali na filmových aparátoch naši otcovia a ich otcovia. A prečo by sme to robili? Veď všeobecne platí, modernejšie objektívy majú lepšiu optiku, lepšiu odolnosť voči protisvetlu, lepšiu ostrosť do okrajových oblastí obrazu a majú ďalšie vymoženosti ako automatické zaostrovanie či stabilizátor obrazu.

Áno, výhody súčasných objektívov sú zrejmé, ale už niekoľko krát som vám v recenziách ukázal, že ani staré železo nemusí hneď na smetisko. Staršie objektívy môžu mať zvláštny charakter, napríklad špecifický bokeh. Ich nedokonalosť im niekedy dokonca dáva výhodu. Napríklad tí, ktorí máte radi zvláštne odlesky pri fotení v protisvetle určite viete, že so súčasnými objektívmi je problém dosiahnuť pekné „prasiatka“. 🙂  Do tejto kategórie patrí napríklad i „hviezdičkovanie“ ostrých svetiel na rovných lamelách clony objektívu.

V súčasnosti je populárne hladké rozostrenie pozadia, ktorému napomáha oblúkovitý tvar lamiel clony a tým pádom je prirodzené hviezdičkovanie v ostrých svetlách čoraz zriedkavejšie. Čím má objektív rovnejšie lamely clony, tým skôr vytvára v obraze hviezdičky z ostrých svetiel.

Pozor, všetky tieto vlastnosti nie sú relevantné k dnes recenzovanému objektívu. Ten nie je až tak starého dátumu. Nikkor 45mm AI-P bol navrhnutý spolu s posledným (a najlepším) manuálnym filmovým fotoaparátom Nikon FM3A v roku 2001. Vo svojom vnútri ukrýva vyše 100-ročný optický návrh klasického Tessar objektívu. Určite je vylepšený modernými technológiami – lepšie antireflexné vrstvy, dostal do vienka práve okrúhly tvar clony a má dokonca aj čip s elektronickými kontaktmi pre prenos informácií o objektíve a použitej clone do exifu obrázku. Je to moderný objektív s jedným z najklasickejších optických návrhov.

To je všetko pekné, poviete si, ale keď ani nemá rovné clony pre hviezdičky, ani nijako zvlášť veľkú svetelnosť, ani nerobí prasiatka, prečo by ma mal zaujímať?

V porovnaní s veľmi kompaktnou 35-kou f/2 AFD.

Odpoveď je jednoduchá. Lebo je to jeden z najmenších Full Frame objektívov (ak nie najmenší), ktorý môžete nasadiť na Nikon F bajonet! A jeho optická kvalita je výborná. Niektorí recenzenti (známeho Kena Rockwella nevynímajúc) sa vyslovili, že optická kvalita objektívu je nedostatočná pre fotografa, že objektív je dizajnový a určený pre zberateľov. Súhlasím len s druhou časťou, že objektív je dizajnový kúsok, ale dodávam hneď, že je viac ako dobre použiteľný pre reálneho fotografa, ktorý je ochotný a vie zaostrovať manuálne.

Ostrosť fotografií je v strede veľmi dobrá aj na plne otvorenej clone a k extrémnym okrajom slabne. Ale pozrite sa, ako sa správa na zrkadlovke so super rozlíšením 36Mp. Neostré sú naozaj len najvzdialenejšie okrajové časti a extrémne rohy obrazu, kam sa nikto nikdy nepozerá iba tí, ktorí namiesto fotografovanie počítajú pixely. Po priclonení na F4 je kresba v strede výborná a rohy sa podstatne zlepšujú a platí do až do clony F13. Na vyšších clonových číslach sa už začína prejavovať strata ostrosti spôsobená difrakciou.

Odolnosť voči protisvetlu je na úrovni dnešných moderných objektívov. Nie, objektív nemá najnovšie antireflexné vrstvy. Má však tak jednoduchú optickú sústavu (iba 4 optické členy), že riziko vzniku závojov a odleskov je omnoho nižšie, ako u súčasných objektívov s komplexnejšou stavbou, ktorá pozostáva nezriedka z 10-15 optických členov.

Objektív má 7 lamiel poloblúkovitého tvaru a tak rozostrené svetlá vytvárajú pekné kruhy a bokeh je prekvapujúco hladký na 45mm ohnisko s maximálnou clonou 2,8. A … má svoj charakter. Páči sa mi na blízke portréty i na fotografovanie detailov.

Ak objektív dostatočne pricloníte, kruhový otvor clony sa mení na sedemuholníkový a objektív začne vytvárať aj hviezdičky z ostrých svetiel. Nie sú ale tak pekné a ostro definované, ako objektív s úplne rovnými lamelami clony. Ale je to lepšie, ako u moderných zoom objektívov.

Chromatickú aberáciu cítiť len v naozaj extrémne kontrastných scénach na hranách v okrajových oblastiach. Poväčšine ju vôbec nezbadáte a ak áno, jedným klikom ju viete odstrániť v dobrom editore.

Farby i kontrast objektívu sú zvláštne pekné. Je to možno môj subjektívny pocit, ale zdá sa mi, že vďaka super jednoduchej optike sú farby akési pastelovo sýtejšie. Neviem to presne popísať.

Keď si predstavíte, že takýto obraz na veľkom Full Frame senzore dokáže vykresliť pár malých šošoviek, je to na dobu, kedy bol Tessar navrhnutý,  technologická raritka.

Objektív je pritom poctivo vyrobený. Má kovový bajonet, kovový prstenec clony a prstenec zaostrovania a dokonca kovový 52mm závit na filtre a clonu. Špeciálna dovnútra zakrivená slnečná clona dáva objektívu nezameniteľný vzhľad, ktorý akoby v 2001 predpovedal skorý príchod doby inšpirovanej retro dizajnom. Objektív som síce skúšal na Nikone D810, ale zvlášť vydarene sedí Nikonu Df, nehovoriac o zladenom dizajne s analógovými prístrojmi Nikon FM3A, či FM alebo FE radu. Nikkor 45mm f/2,8 AI P bol navrhnutý s geniálne jednoduchým Nikonom FM3A.

Bol by som šťastný, keby som ho mohol raz nasadiť na nový digitál Nikon vo veľkosti a dizajne podobnom práve týmto analógovým skvostom. Nikkor AI P si zatiaľ vychutnávam na vychádzkach, kde oceňujem jeho miniatúrnosť, naozaj príjemné farby a ďalšie optické vlastnosti, ktoré som si u neho obľúbil. Vychutnávať si samozrejme môžete vtedy, keď máte aspoň akú – takú zručnosť v manuálnom zaostrovaní. Ak ste doteraz používali iba automatické zaostrovanie, môžete mať na začiatku pocit, že je to trochu ťažké. Manuálne zaostrovanie nie je pre každého.

Pri mojom obľúbenom žánri – street fotografii – najčastejšie využívam 35mm a 50mm objektív s rýchlym automatickým ostrením, no začínam sa pohrávať s myšlienkou vyskúšať „prefocus“ metódu. Znamená to manuálne predostriť na určitú vzdialenosť, z ktorej najčastejšie fotím pri danom ohnisku a patrične pricloniť objektív, aby sa objekty dostali do hĺbky ostrosti. Výsledkom by malo byť ešte rýchlejšie fotenie, nakoľko iba komponujete a stláčate spúšť, o zaostrovanie sa už nestaráte. Dám vedieť, ako sa mi darí. 🙂

V galérii fotografií nájdete fotografie vyvolané z nekomprimovaného RAW (NEF) formátu s upraveným kontrastom, nedoostrené a bez opráv chromatickej aberácie či vinetácie. Viacero fotografií Opery SND je vyhotovených na rôznych clonových číslach, aby ste si vedeli porovnať kresbu objektívu pri rôznom zaclonení.

Zdieľaj

3 komentáre

  1. No neviem… ked sú nové 35 aj nové 50 lacnejšie ako staré 45 … a zrovna pri tom streetphoto by som nešiel bez autofocusu 😛 Je to pekné, ale nestojí za to priplatiť si, aby človek zmeškal nejaké momenty

  2. Kvalitné staré objektívy majú svoje čaro mal som sigma filtrematic fisheye a to bola nádhera niekde označovaná ako 3d pop up efekt skoda ze som to sklo predal znova nad ním uvažujem ale už ho asi mat nebudem, na street sa používa jedine alebo vetšinou predosttrenie na ur. vzdialenost, preto mám rád fuji XF10 kde je režim momentka predostenie na dva alebo 5 metrov, návikové.. daávnejšie som sa pozeral po pancake na nikon žial nič som nenašiel, tu je odpoved … škoda len že nič modernejšie alebo nové

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.