Milé prekvapenie: NIKKOR Z 17 – 28 mm f/2,8

Ultraširoké ohniska majú fotografii svoje dávne a opodstatnené miesto. Poznajú ich ako krajinárski fotografi, tak aj fotografi architektúry, ale aj dokumentaristi či reportéri. Ultraširokáče nájdu uplatnenie všade tam, kde je málo miesta, kde treba vtesnať do obrazu viac. Ultraširokáče však majú aj ďalšiu dôležitú a tvorivú funkciu – ich perspektíva je dynamizujúca, v ktorej blízke predmety pôsobia monumentálnejšie a predmety v pozadí sa so vzdialenosťou extrémne rýchlo zmenšujú. Taktiež geometrické skreslenie týchto extrémne širokouhlých objektívov pôsobí sugestívne a vťahuje diváka do obrazu. Zdá sa vám, že ste súčasťou fotografovanej scény. Platí to samozrejme vtedy, ak je scéna umne nakomponovaná, ak je pomocou širokého ohniska zvýraznený prvok v popredí alebo využité vodiace línie na to, aby vás vtiahli do obrazu.

Poďme ale pekne poporiadku, ako to v recenziách na našom blogu býva zvykom.

Spracovanie a dizajn

Objektív nenesie označenie S a to znamená, že pri ňom bolo použitých viac plastov ako u drahších profesionálnych objektívov radu S (S-line, Superior). Na druhej strane si stále zachováva odolnosť voči prachu a stekajúcej vode. Plasty nepôsobia lacno a objektív je vďaka nim naozaj ľahký. Váži iba 450 g. Čo sa mi na ňom páči ešte viac, sú jeho kompaktné rozmery, ktoré pri zmene ohniska vôbec nemení. Vonkajší tvar a dĺžka 10 cm ostávajú zachované. Objektív sa tak perfektne hodí napríklad na natáčanie videa zo stabilizátora. Samozrejme určitá skupina optických prvkov sa pri zoomovaní pohybuje, no ťažisko sa mení minimálne a pri zmene ohniska netreba zostavu nanovo vyvažovať. Pozitívny je aj malý priemer pre použitie kruhových filtrov 67 mm. Objektív je dodávaný so slnečnou clonou HB-107 a samozrejme s oboma krytmi na bajonet i predný optický člen.

Objektív nemá nijaké programovacie tlačidlá ani údaje o vzdialenosti zaostrenia, iba jednoduchú stupnicu ohniskových vzdialeností. Má dva prstence, jeden pohodlný široký gumený na ovládanie zoomu a druhý subtílnejší na zaostrovanie. Ten možno preprogramovať aj na kontrolu clony či korekcie expozície.

Objektív má na prednej šošovke ochrannú vrstvu, ktorá sa ľahšie čistí a odpudzuje nečistoty a vlhkosť.

V praxi

Používanie objektívu je bezproblémové a zábavné. Jeho jednoduchá stavba, malé rozmery a nízka váha umožňujú nosiť ho celý deň a užívať si fotografovanie alebo natáčanie videa. Jednoduché vyváženie na stabilizátore jeho užitočnosť pre natáčanie videa ešte znásobujú. Svetelnosť f/2,8 v celom rozsahu ohnísk umožňuje snímanie fotografií a videa aj v horšom svetle. Najväčšou devízou tohto objektívu je však jeho samotný rozsah.

Ak ste ešte nefotili ultraširokým objektívom, možno si neviete predstaviť niekoľko milimetrový rozdiel medzi 17 mm a bežným 24 mm ohniskom. Kým pri teleobjektívoch si rozdiel 7 mm ani nevšimnete, pri ultraširokáčoch je rozdiel obrovský a často  zachraňuje situáciu v stiesnených podmienkach. V nasledujúcej ukážke si pozrite rozdiel medzi ohniskami v reálnej šírke záberu.

Bežné širokouhlé ohnisko 24 mm na základných zoom objektívoch.
17 mm ohnisko zachytáva celú kupolu aj s časťou spodného poschodia. Objavuje sa orámovanie aj na ľavej strane. 7 mm tu robí obrovský rozdiel v šírke záberu.
Pokus zachytiť strop brány na bratislavskom hrade 28 mm ohniskom.
Pokus zachytiť strop brány na bratislavskom hrade 17 mm ohniskom.

Objektív ostrí relatívne blízko – pri 17 mm na vzdialenosť 19 cm. V kombinácii s svetelnosťou f/2,8 môžete vyhotoviť blízke zábery s rozostreným pozadím, čo pri ultraširokej perspektíve vyzerá zaujímavo.

Zaostrovanie je svižné a presné a nie je problém ani s preostrovaním na pohybujúce sa objekty. Hĺbka ostrosti je logicky veľmi veľká vzhľadom na ohniská, ak chcete, aby sa bokeh aspoň ukázal, musíte sa k nemu dostatočne priblížiť.

Kvalita obrazu

V prípade všetkých troch „lacnejších“ NIKKOR zoom objektívov so svetelnosťou f/2,8 (17 – 28 mm, 28 – 75 mm, 70 – 180 mm) platí, že obrazom nedosahujú kvality najvyššieho radu S-line, ale dosť mu „idú po krku“ a „šliapu na päty“. Platí to aj v prípade toho kompaktného objektívu. Stojí polovicu čo jeho dokonalejší súrodenec NIKKOR Z 14 – 24 mm f/2,8 S, nie je tak kvalitne spracovaný, nemá programovateľné tlačidlá a ďalšie vychytávky. Nemá ani 14 mm ohnisko, no ponúka pár milimetrov navyše na dlhšom konci a hlavne v rozsahu svojich ohnísk naozaj pekne kreslí.

Výborná kresba na minimálnom 17 mm ohnisku v celom obraze ( F2,8)
Výborná kresba na 28 mm v strede, okrajové oblasti sú trochu mäkšie (F2,8)

Na 17 mm je jeho výkon enormne vyrovnaný a kresba len nebadateľné klesá v najvzdialenejších rohoch. Postupne k 28 mm kresba v rohoch a kontrast klesajú o niečo viac, no nie je to nijako dramatické, do týchto extrémnych častí obrazu aj tak nevkladáme svoje hlavne objekty pri snímaní s odclonený objektívom. Aj plne odclonený je objektív perfektný v strede a len s malý odstupom nasledujú extrémne okrajové oblasti.

Perfektná kresba v celom obraze + bonus pekné hviezdice z ostrých svetiel pri clone F13

Ak chcete rezavú ostrosť v celkom obraze, napríklad pri snímaní krajiny či architektúry, pricloňte na F8 – F11(13) a je to!

Objektív je vďaka prepracovanej optickej konštrukcii, ktorá obsahuje 3 sklá ED a tri asférické členy, dobre odladený voči optickým chybám ako sú farebné aberácie. Vinetáciu je vidno, ak vypnete jej korekciu vo fotoaparáte. Najvýraznejšia je samozrejme pri odclonení na najširšom ohnisku. Priclonením sa postupne stráca. 

Zreteľné odlesky v pravej dolnej časti, F11

V protisvetle sa objavia odlesky či malý pokles kontrastu. Odlesky sú badateľnejšie po zaclonení objektívu. Nie je to nič dramatické či zriedkavé, tu je ale S-line braček naozaj o kúsok lepší.

Pri maximálnom zaclonení na F16 sú hviezdice najvýraznejšie.

V čom je ale tento objektív lepší ako jeho drahší súrodenec, je tvorba hviezdic z ostrých svetiel pri zaclonení. Hviezdice sa začínajú objavovať trochu už pri clone F5,6. Pri F8 sú hviezdice už zreteľné no naozaj pekné začínajú byť pri clone F11. Tu sa už ale začína jemne prejavovať difrakcia, ktorá je výraznejšia pri clone F13 – F16.

Hviezdice a ostrosť pri clone F11

Samozrejme hviezdice sú najkrajšie pri maximálnom zaclonení na F16. Ako kompromis medzi tvarom a veľkosťou hviezdic a ostrosťou obrazu by som vnímal clonu F11 alebo F13.

Ak však cieľom budú maximálne a najkrajšie hviezdice a nie rozlíšenie, kľudne si objektív zacloňte aj na F16. Neznamená to, že by ste skončili s neostrou fotkou, vôbec nie. Táto informácia je pre tých, čo počítajú pixely v obraze. Pre niekoho viac ako pixelová ostrosť znamená bokeh alebo práve rendrovanie pekných hviezdic v nočných fotkách. V každom prípade prikladám fotky v plnom rozlíšení pri rôznej clone, aby ste si mohli kresbu i hviezdičky spočítať sami. 😊

Ako vidíte, v okolí extrémne silných svetiel – hviezdic môže okolo nich vznikať určitá štruktúra odleskov. Ide pravdepodobne o spätné odlesky zo senzora, ale je to iba moja domnienka. Keď sú svetlá menej intenzívne a vzdialenejšie, tieto štruktúry ustupujú.

Záver

NIKKOR Z 17 – 28 mm f/2,8 je skvelý malý a ľahký objektív, ktorý by bol prvou voľbou pre širokouhlé zábery zo stabilizátora. Nemení voju dĺžku pri zoomovaní a zmena ťažiska je zanedbateľná a preto netreba gimbal po zmene uhla záberu nanovo vyvažovať.

Ostrosť objektívu je výborná v strede poľa aj pri úplnom odclonení, rohy nasledujú za stredom. Po priclonení dosiahnete krásnu kresbu v celom obrazovom poli. Objektív je odolný aj voči aberáciám a z ostrých svetiel v noci (alebo zo slnka) vytvára pekné hviezdice. V extrémnom svetle môžu byť poznačené odleskami.

Ide o podarený objektív, ktorý napriek plastovému vyhotoveniu bajonet kovový) si zachováva odolnosť voči nepriaznivým vplyvom prostredia. Odporúčam ako krajinárskym fotografom, tak aj fotografom architektúry či reportáže. Ale aby ste mali aj viac skúseností a postrehov od naslovovzatých krajinárov, objektív posúvam nášmu Nikon fotografovi Štefanovi Condíkovi a Mariánovi Kuricovi, ktoré ich prevetrajú v teréne na krajinke a možno aj nočnej oblohe. 😊

Galéria fotografií vyhotovených objektívom NIKKOR Z 17 – 28 mm f/2,8.

Upravené z RAW s minimálnymi úpravami kontrastu a jasu, exportované s default doostrením Adobe Photoshop Lightroom. Viaceré fotografie sú fotené na rôzne clony, aby ste mohli posúdiť kresbu pri rôznom zaclonení. V lightboxe sa zobrazujú expozičné údaje a nájdete tam aj odklik na foto v pôvodnom rozlíšení.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *