Králi, draci a vlci objektívom dvornej fotografky Hry o tróny Helen Sloan

Len túto nedeľu 14.apríla mala premiéru úvodná časť poslednej 8. série dobrodružno-fantastického seriálu Hry o tróny (Game of Trones). Seriál si našiel veľké množstvo fanúšikov a stal sa najpopulárnejšou televíznou šou stanice HBO. Aj vy k nim patríte? Ak áno, tak sa vám určite bude páčiť práca hlavného fotografa, či fotografky.

“Keď sa ľudia dozvedia, že fotím každú časť Hry o tróny, väčšinou povedia, že je to ich vysnená práca a potom sa opýtajú, kto najbližšie zomrie…”

Keď Helen Sloan dostala príležitosť ukázať svoje portfólio, aby získala prácu fotografky v novom seriáli, ktorý sa natáčal v štúdiu len päť minút od jej domu v Belfaste, ani netušila aký fenomén sa z neho stane. Bola pri natáčaní každej časti, každej scény počas desiatich rokov od prvej až po poslednú klapku záverečnej časti.

Jej fotografie sú charakteristické a dobre ich poznáme z plagátov, reklám, DVD obalov či z HBO online sprievodcu epizódami. Pri fotení nemá žiadne obľúbené ani štandardné nastavenia, pretože javisko a svetlo sa pri natáčaní mení každý deň. Každý záber je iný. Keď fotí scénu v štúdiu, snaží sa napodobniť výslednú scénu tak ako ju zachytávajú filmové kamery, pri exteriérovom zábere, býva kreatívnejšia. Interpretuje scény vlastným spôsobom, vybrá si svoje vlastné uhly. Špecialitou nevyhnutnou, aby nerušila scény počas nakrúcania, je obal na fotoaparát, ktorý tlmí zvuky klepajúceho zrkadla pri stlačení spúšte.

Helen Sloan – hlavná fotografka seriálu Hra o tróny. Zdroj: blog.nikoneurope.com

Helen o svojej práci v rozhovore, ktorý pred časom poskytla pre Nikon Veľká Británia a Írsko:

Aké je to byť pri natáčaní každej epizódy Hry o tróny?

Je to iné ako práca, ktorú som robila predtým. Je to neuveriteľné pracovať na tak populárnej šou, je to vzrušujúce a stále to nie je samozrejmosť. Nikdy som si nepredstavovala, že budem súčasťou niečoho takého.

Poznala si príbeh, predtým, ako si začala seriál fotografovať?

Počula som o Hre o tróny, ale knihu som nečítala a rozhodla som sa ju nečítať, ani keď som túto prácu dostala. Čítala som scenáre série, ktorá sa práve nakrúcala, aby ma pri fotení neovplyvnilo, že sa niekto napríklad o dve série zmení na zlú postavu a bude to mať vplyv na to, ako ho nafotím.

Ktoré fotenie v poslednej sérii bolo najlepšie a najnáročnejšie?

Bitka o Hardhome. Bola to asi najnáročnejšia epizóda akú sme natočili. Bola fyzicky náročná pre štáb a hercov a mentálne náročná pre tím z produkcie. Na konci sme vedeli, že sme natočili niečo úžasné.

Ako si sa dostala k fotografovaniu?

Vždy som rada fotografovala. Keď som mala 11 rokov, otec mi požičal fotoaparát na školský výlet do Yorku. Vyvolal film a moje fotky sa mu páčili, chcel ma posmeliť a tak mi dovolil používať jeho fotoaparát. Veľa som fotila a tak mi kúpil vlastný fotoaparát Nikon F3 a požiadal priateľa z miestnych novín, aby ma vzal do tmavej komory, nech získam nejaké skúsenosti. Keď som začala, už som nechcela robiť nič iné ako fotografovať.

Ako si sa dostala k fotografovaniu seriálu?

Potom ako som vyštudovala výtvarné a úžitkové umenie v Belfaste fotografovala som krajinu na Islande pre spoločnosť zaoberajúcu sa nástenný umením. Milovala som to miesto, ale táto práca bola pre mňa príliš komerčná. Preto som sa vrátila do Belfastu fotiť umelcov z cirkusu v cirkusovej škole v Belfaste a inde po svete.

Bolo to podobné filmovému svetu, život s kočovníkmi, kreatívnymi ľuďmi, vďaka tomu nebol môj prechod do filmu zložitý. Všetko je to o tom rozumieť deju a nestáť v ceste účinkujúcemu alebo divákovi. Musím vidieť ťažkú prácu a emocionálne vypätie účinkujúcich a hercov, pomôže to naučiť sa vyberať tie správne momenty na stlačenie spúšte.

Potom ma kamarát požiadal, aby som urobila pár záberov z krátkeho filmu a páčili sa mu. Filmový producent videl jednu z moji cirkusových fotografií a požiadal ma, aby som pre nich fotila. Vtedy som si uvedomila, že chcem fotiť filmy.

V 2008, po tom čo som fotila filmy od vojny, cez sci-fi, horor po fantáziu, požiadali ma o predloženie portfólia pre nový seriál Hra o tróny a oni v mojich obrázkoch videli svoju víziu o filme. Tak som na nakrúcaní bola od prvého dňa. Neexistoval žiaden štýl Hry o tróny keď som začínala, spolu sme vytvorili štýl a výraz.

Herec Sean Bean ako Eddard Stark.
Nikon D3 a NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II @ f/5.6 | 82.0 mm | 1/100 sec | ISO 1000
© Helen Sloan/HBO, Zdroj: blog.nikoneurope.com

V čom spočíva tvoja práca?

Neexistuje tu žiadny typický kancelársky deň – jedno ráno zapálime ľuďom oheň, ďalší sme v útulnom štúdiu, potom sme v lodi na rozbúrenom jazere a snažíme sa neprevrátiť do vody. Zvyčajne chodím do práce na ôsmu, svoju výbavu si naložím do vozíka pre psy, ktorý som si upravila, aby som si nezničila chrbticu nosením ťažkého vybavenia na ramenách. Idem na scénu, sledujem skúšky a deň sa nezastaví. Je veľa príležitostí na fotenie – lokality, portréty hercov na plagáty, atmosféra, zákulisie – množstvo možností po celý čas a mojou prácou je nafotiť všetko.

Keď skončím, idem naspäť do kamiónu, ktorý zdieľam s chlapíkmi z vizuálnych efektov. Trojnásobne zálohujem karty, pretriedim fotografie so zavretými očami a otagujem ich podľa obsadenia, lokality, scény, epizódy a kľúčových rekvizít. Potom ich farebne upravím a retušujem. Nafotím aj 1 000 fotografií za deň, niektoré dni je ale príliš tma, aby som fotila v zákulisí a mám málo použiteľných fotografií. Doteraz som nafotila viac ako pol milióna fotografií z Hry o tróny. Chcela by som urobiť výber a spraviť web stránku, ale nikdy na to nemám čas. A ako by som vyberala?

Máš nejaké obmedzenia pri tvojej práci, s ktorými sa musíte vysporiadať?

Vždy pracujem s rešpektom. Ak cítim, že sa niekto nechce fotografovať, alebo je unavený, nechám to tak. Nemáme tu žiadne “divy”, so všetkými sa mi dobre pracuje. Sú na mňa zvyknutí a musím pracovať tak, aby si ma nevšímali. Jediným skutočným obmedzením je niekedy priestor, keď je príliš malý nezmestím sa k štábu. Som dobrá v nachádzaní si svojho miesta, pritisnem sa v rohu a rýchlo utekám z cesty. Inak ma nechajú voľne pracovať. Pracujeme tu vďaka našim schopnostiam, ak by sme boli obmedzovaní, výsledok práce by nebol taký, ako sa od nás očakáva.

Veľa cestujete pri natáčaní?

Väčšinou sa natáča v okolí Severného Írska a v štúdiu. Natáča sa pár dní v Írsku, Španielsku, Chorvátsku, Maroku , na Islande, Malte, …

Ygritte a Jon Snow v objatí pri dramatickej scéne.
Nikon D3 a NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, @ f/3.5 | 116.0 mm | 1/125sec | ISO 5000
© Helen Sloan/HBO, Zdroj: blog.nikoneurope.com

Vždy ste fotili na Nikony?

Prvý bola F3 od otca, pretože si myslel, že Nikony sú najlepšie. Začínala som s hroznými objektívmi iných značiek. Dlho som čakala, kým som si mohla dovaliť prvý NIKKOR 50 mm f/1,4.

Dnes sú v mojej výbave dve telá D3, D800, ktorý používam na portréty v štúdiu a dve telá Df – mám ho veľmi rada, preto mám dve! Jeden objektív 24-70 mm f/2,8 mám na D3 a ďalší na Df okolo krku. Milujem 24-70mm. Ďalej mám 70-200 mm f/2,8, 14-24 mm f/2,8, 50 mm f/1,4 a môj obľúbený 85 mm f/1,4. Je  najlepší. Tmavé miesta nie sú pre tento objektív výzvou. Ak by som sa musela zbaviť všetkých mojich ostatných objektívov a zostala by mi iba 85 mm, bola by som šťastná.

V čom vyniká tvoje Nikon vybavenie?

Na začiatok, má vysoké ISO. Niektoré scény sú nasvietené iba sviečkou a ja to musím zvládnuť bez toho, aby som rušila štáb či hercov, nikdy sa mi nestalo, žeby som s mojimi Nikonmi mala nepoužiteľné fotky. Moje fotoaparáty sú spoľahlivé, veľa s nimi cestujem a nikdy som s nimi nemala problém. Vyhovuje mi ergonómia. Iné systémy sa mi zdajú príliš plastové, Nikon je robustný, dobre navrhnutý a dobre vyzerá. O moje fotoaparáty sa nemusím obávať, sú to moje nástroje, poznám ich, pracujú pre mňa .

Akým spôsobom fotíš?

Vždy fotím v manuálnom režime. Môj štýl je odlišný od väčšiny fotografov. Páči sa mi, keď je záber plný a podexponovaný. Obvykle používam vysoké ISO – hodí sa k mojej práci.

Nikdy nepoužívam blesk, ak nie som v štúdiu. Nevidím ani dôvod, aby som ho používala na fotoaparáte, vždy ho držím v ruke. Niektorí fotografi používajú monopod ale mne veľmi prekáža, no niekedy je nevyhnutným zlom.

Akú najcennejšiu radu si kedy pre túto prácu dostala a akú by si dala ostatným?

Najlepšou radou, a dostala som ju mnohokrát, je príliš si s tým nerobiť starosti. A mojou radou by bolo vytrvajte v učení, v pozorovaní, v skúšaní. Nenechajte sa odradiť keď sa dvere pred Vami zatvoria – väčšinou to nie je osobné, tak klopte na iné dvere.

Pre fotografiu vo všeobecnosti – nebuďte posadnutí perfekcionizmom. Keď urobíte výnimočný záber a bude tak trochu neostrý, neriešte to. Stále môže byť výnimočný. V časoch filmu, by som pre nedokonalosti nevyvolala možno aj 9 z 10 záberov na filme. Bolo to príliš drahé. Dnes je moje vnímanie trochu iné. Existuje veľa fotografov, ktorí očakávajú od fotky aby bola super úpravou, farbami a aby bola super ostrá, jednoducho perfektná. Ukážete sa ale až vtedy, keď budete voči sebe a svojmu umeniu pravdiví a keď sa budete snažiť zachytiť emócie.

Zdroj: nikoninframe.co.uk, blog.nikoneurope.com

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *