Keď sa chyby netolerujú. Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII

300mm svetelné objektívy boli vyrobené primárne pre profesionálnych fotografov športu, no dajú sa využiť vo viacerých žánroch. Prvý 300mm Nikon vznikol pri príležitosti zimných olympijských hier v Sapporo v roku 1972 a bol nazvaný NIKKOR-H 300mm f/2.8.

Prvá varianta 300mm svetelného objektívu NIKKOR-H 300mm f/2.8. Foto: Nikon copr.

Bola to reakcia spoločnosti na túžbu fotografov fotografovať šport čo najrýchlejšími časmi aj v nepriaznivých svetelných podmienkach. Prvý 300mm svetelný objektív sa nestal ešte veľmi populárnym pre bežný manuálny zaostrovací systém, ktorý nebol až tak pohodlný a rýchly a nemal ani automatický index clony (tu si môžete prečítať, čo znamená skratka Ai). V roku 1978 však bol predstavený AI Nikkor 300mm f/2.8 IF-ED, ktorý prerazil cestu k profesionálom. Už zo skratiek vidíme, že má automatický index maximálnej clony Ai a vnútorný zaostrovací systém IF. To umožnilo fotografom pohodlnejšie a rýchlejšie ostrenie. Od toho času začali byť 300mm objektívy veľmi populárne pre profesionálov fotografujúcich šport, prírodu, ale aj pre fotografov portrétov, či dokonca paparazzi.

Ďalším míľnikom vo vývoji 300mm svetelných objektívov bolo predstavenie prvého AF modelu v októbri 1986. V 88. roku AF-n a v 92. roku AF-I s vnútorným automatickým zaostrovaním.

Najlepším počinom bolo ale v roku 1996 implementovanie ultrazvukového motora do objektívu a vznikol tak AF-S 300mm f/2,8, ktorý bol údajne prvým 300mm Nikonom s bleskovým automatickým zaostrovaním.

Nasledovali ešte dva ďalšie modely (AF-S II a VR) až kým bol v roku 2009 predstavený súčasný model označovaný ako VRII.

Súčasný model Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII
Súčasný model Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII

A práve o tomto objektíve je dnes reč.

Vlastnosti a výbava

Ak ste si čítali článok o skratkách objektívov, viete, že v objektíve je implementovaný najvýkonnejší autofokusový systém AF-S prstencového typu označovaný ako SWM (Silent Wave Motor). Zaostrovanie prebieha vo vnútri objektívu (IF – internal focus) a tak sa navonok neprejavuje ani otáčaním prstenca ani iným pohybom častí objektívu. Tento typ motora vydáva minimálny zvuk a tak neruší ani v delikátnych podmienkach fotografovania alebo pri natáčaní videa.

2186__Construction

Objektív má 3 špeciálne optické členy z ED skla. Všetky optické prvky (11 v 8 skupinách) sú opatrené špičkovými antireflexnými vrstvami SIC (Super Integrated Coating) a antireflexnými vrstvami z nanokryštálov (označenie N).

Nový VR systém optickej stabilizácie je účinnejší ako u predchodcu, preto má označenie VR II.

Na objektíve pri zaostrovacom prstenci si všimnite 4 tlačidlá, ktorým môžete priradiť tri funkcie. Buď budú slúžiť na aretáciu zaostrenia (AF Lock), na aktiváciu zaostrenia (AF On) alebo na vyvolanie presného zaostrenia uloženého do pamäte (Memory Recall). Na čo je to dobré? Predstavte si, že fotografujete preteky motoriek na okruhu a stojíte na jednom mieste. Kým motocykle snímate zakaždým v inej vzdialenosti a štandardne ich „prenasledujete“ autofokusom, neďaleko od vás je depo, kde čas od času zastaví motocykel pre údržbu. Je stále v rovnakej vzdialenosti a vy si túto vzdialenosť zaostrenia môžete uložiť a nabudúce ju jediným stlačením tlačidlá presne nastaviť. Postup je taký: Posuvný prepínač funkcie štyroch tlačidiel dajte do strednej polohy „memory recall“. Depo si štandardne zaostríte a stlačíte tlačidlo memory set neďaleko bajonetu objektívu. Akonáhle ste vzdialenosť uložili, nabudúce stačí stlačiť jedno zo štyroch funkčných tlačidiel a objektív zaostrí presne na takú vzdialenosť, akú ste si uložili, čiže na depo. Ďalšie možnosti, kde by ste mohli využiť pamäť zaostrenia, by mohli byť napríklad obľúbená bránka pri lyžiarskom slalome, lákadlo na dravce, kŕmidlo pre malé vtáky, sedadlo politika na mítingu… Veľmi užitočná funkcia.

Ak chcete na na objektív používať filtre, vpredu to pre obrovský rozmer šošoviek nie je možné, ale vzadu pri bajonete nájdete „šuflík“ na zásuvné filtre. Je sympatické, že ide o v histórii snáď najčastejší rozmer Nikon filtrov 52mm.

BalenieAFS300mm

V balení nájdete profi puzdro z balistického nylonu na nosenie na pleci, slnečnú clonu, nylonový kryt na prednú časť objektívu aj s clonou, popruh na nosenie, držiak na zásuvné filtre s čírym filtrom a zadnú krytku bajonetu.

Samozrejmosťou je odolnosť objektívu voči stekajúcej vode a prachu a predné najväčšie ED členy sú chránené stálym skleným neutrálnym filtrom. Objektív tak spĺňa súčasné najvyššie štandardy, aby ani zlé podmienky nezastavili profesionálov pri zhotovovaní dôležitých záberov.

DF0_4442

Fotografovanie

Objektív ma na prvý pohľad prekvapil kompaktnosťou a príjemným fotografovaním „z ruky“. Hovorí sa, že 300mm objektív je riadny kus objektívu, mne ale evokuje primerane veľký objektív na profi zrkadlovku. Ergonómia je výborná a ako veľký objektív pôsobí až po nasadení karbónovej slnečnej clony HK-30. Samozrejme, pri celodennom fotení zvierat v Bavorskom lese som si vzal monopod, ale na lodi je statív i monopod nepraktický a fotografoval som všetko z ruky. Bez problémov. Aj keď objektív sám váži skoro 3kg, je vyvážený tak, že sa s ním dá pracovať bez pomocnej opory aj niekoľko hodín. Všetko závisí samozrejme od trénovanosti a praxe fotografa, no verte mi, aj keď sa snažím, ja veľmi trénovaný nie som. 🙂

S Nikonom D810 + Nikon TC-14E II AF-S + Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII na pleci. Foto: Ľubomír Tilňák

Objektív zaostruje ako blesk. Kto ešte nemal v rukách objektív s profesionálnym motorom, odporúčal by som ho vyskúšať. Je to úplne iná úroveň, ako u AF-S motorov poháňaných obyčajným motorčekom. Zaostrovanie je nielen rýchle, ale aj presné, inak by bola svetelnosť objektívu nanič. Kontinuálne ostrenie pekne držalo objekty, napriek tomu, že bijúce sa medvede sa dostali za konáre kra. Fotografovanie bolo miestami náročné. Ostré svetlo sa v sekunde striedalo s tieňom, v ktorom sa hodnoty ISO vyšplhali aj na 6400. Kombo Nikon D810 a objektív si poradili skvele.

_DSC5706

Výborný stabilizátor obrazu pracuje skvelo. Jeho aktiváciu a prácu v tichu začujete ako jemné šumenie. Nebojte sa, počujete to iba vy a aj to iba vtedy, ak pritláčate oko k hľadáčiku a je hrobové ticho. Stabilizátor som poväčšine používal v režime „Active“. Pomáha nielen ostrým záberom, ale aj pri komponovaní obrazu, nakoľko obraz v hľadáčiku je omnoho stabilnejší. Vy tak môžete pohodlnejšie sledovať aj pohybujúci sa objekt, alebo ľahšie sledovať objekt z pohybujúceho sa prostriedku, napríklad z hojdajúcej sa lode.

Keď sme pri lodiach, s Nikonom AF-S 300mm f/2,8 VRII som fotografoval jednu regatu. V tejto súvislosti na objektíve vyzdvihujem ešte dve praktické veci – aj s fotoaparátom sa dá postaviť na slnečnú clonu, kedy bezpečne stojí; statívová pätka sa dá použiť zároveň ako praktické držadlo pri prenášaní objektívu v ruke. Opäť na ňom bez problémov môžete mať pripevnený fotoaparát. Takto som objektív používal na regate. V Bavorskom lese som mal zas na objektíve pripevnený monopod a kombo aj s fotoaparátom som nosil na pleci.

S Nikonom D810 + Nikon TC-14E II AF-S + Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII v akcii. Foto: Ľubomír Tilňák
S Nikonom D810 + Nikon TC-14E II AF-S + Nikon AF-S 300mm f/2,8 G ED VRII v akcii. Foto: Ľubomír Tilňák

Na záver tejto stati o fotení s objektívom len zhrniem, že som sa trojkila obával. Obával som sa, či ho zvládnem dlhý čas používať iba v rukách na lodi a celé dni s ním chodiť po Bavorskom lese.

Dnes viem, že to boli zbytočné obavy. Objektív „sa používa sám“. V zmysle, že je perfektne vyvážený, má dobre umiestnené ovládacie prvky, bleskovo a presne zaostruje a krásne stabilizuje, čím uľahčuje prácu pri komponovaní.

Trojkilo na Nikone D750 pri fotení regaty. Bez opory a bez problémov.
Trojkilo na Nikone D750 pri fotení regaty. Bez opory a bez problémov.

Obraz

Objektív zaostruje na minimálnu vzdialenosť „len“ 2,3m. Vzhľadom na ohniskovú vzdialenosť však aj pri tomto zaostrení produkuje neuveriteľné portréty s krásne rozostreným pozadím. Je to prvý objektív, ktorý mi pri fotografovaní jácht dokázal pekne rozostriť pozadie za celou jachtou, ktorá má sťažne vysoké takmer 20m…

DSC_9035

DSC_1138

DSC_9479

Pri fotografovaní portrétu je akokoľvek rušivé pozadie rozostrené na „maslo“. A nielen pozadie, ale aj objekty pred rovinou zaostrenia. Neverím, že by si niekto kúpil tohto čistokrvného športovca iba na portréty, no ak ho už máte a máte kde ustúpiť, môžete s ním vytvárať čarovné portréty. Využitie objektívu sa tak zaujímavo rozširuje.

DSC_9635

DSC_9537

Objektív je ostrý. Predpokladám, že nič iné ste ani nečakali. Patrí do kategórie, kde sa optické nedokonalosti netolerujú. AF-S 300mm VR II je ostrý aj s 1,4 telekonvertorom Nikon TC-14E II AF-S. Práve s ním tvorili moju hlavnú optiku pri fotení zvierat v národnom parku Bavorský les. Bol som milo prekvapený, že kresba objektívu aj s telekonvertorom badateľne neklesla.

Telekonvertor nemá negatívny vplyv na kresbu objektívu, ktorá ostáva na špičkovej úrovni.
Telekonvertor nemá negatívny vplyv na kresbu objektívu, ktorá ostáva na špičkovej úrovni.

Myslím si, že by objektív zniesol pri veľmi dobrej kresbe aj dvojnásobný telekonvertor. Jediné, na čo mal telekonvertor trochu negatívny vplyv je hladkosť bokehu. Predsa len, pár optických členov pribudlo a svetelnosť klesla na f/4. Nie, bokeh nie je vyrušujúci, ale už to nie je ten krémový bokeh čistej tristovky. Samozrejme, záleží aj od toho, ako blízko je zaostrené. Ak je objekt fotografovania naozaj blízko, bokeh bude úplne hladký aj s telekonvertorom. Ak však idete portrétovať a naháňate za každú cenu extra krémový bokeh, načo by ste si dávali telekonvertor, že? 🙂

_DSC6213-2

Vinetácia je výborne zvládnutá. Nie že by neexistovala, ale jej prechod je pomerne hlboko v poli a je tak jemný, že si ho najskôr ani nevšimnete. Priclonením o dve clonové čísla sa stráca úplne.

Aberácie sú tak dobre skorigované špeciálnymi ED členmi, že ich v obraze objavíte len málokedy, najskôr však vôbec.

_DSC6418

_DSC5886

_DSC5232

_DSC5343

Záver

Je to druhý objektív v týchto dňoch, ktorý ma nechal akéhosi roztraseného. Nemám skúsenosť, ako je to s drogovo závislými, no mne sa podobne trasú ruky. 🙂 Keď si pomyslím na to, že by som taký objektív mohol mať a mohol si s ním užívať fotografovanie reportáže či zvierat… Samozrejme ale treba vyhodnotiť, či je to pre mňa potrebné. Asi nie, nakoľko nie som typický používateľ takého objektívu a športovú reportáž či zvieratá fotografujem skôr pre radosť, nie preto, aby som sa tým živil. Ak ste však profesionálny reportér, športový fotograf alebo fotograf zvierat, tento objektív by vás vás mal zaujímať. No a ak máte radi portréty s kompletne rozostreným pozadím, je to ďalší príjemný bonus tohto špičkového objektívu.

Ďakujem spoločnosti Nikon, že som ho mohol na fototripe v Bavorskom lese i na regate v Chorvátsku vyskúšať.

Produktové fotografie: Nikon copr., Fotografie mojej osoby: Ľubomír Tilňák a Michal Lindner, ostatné fotografie: Julo Kotus

Zdieľaj

Jeden komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.