Keď je ťažko ostať neutrálnym… Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR v praxi

19. októbra 2016 Nikon predstavil najnovší objektív v populárnom rozsahu 70-200mm s konštantnou svetelnosťou f/2,8.

AFS_70_200_2.8E_FL_ED_2

V minulom článku som popísal, čo je v novom objektíve vylepšené a v čom je dokonca rekordérom. Nebudem sa dnes opakovať s technickými údajmi, nájdete ich v článku Veľký drak opäť rýchlejší, presnejší a ostrejší, Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR. Dnes sa s vami podelím hlavne o to, ako sa mi s týmto špičkovým objektívom pracovalo a poskytnem vám na vytvorenie si vlastného názoru aj fotografie v plnom rozlíšení.

DF0_2233

Hneď vás upozorňujem, že táto recenzia nebude neutrálna. Tento objektív vás totiž od začiatku dostane. Je ako rýchly a spoľahlivý športiak, do ktorého keď nasadnete a naštartujete ho, úsmev vám ostane na tvári, až kým nevystúpite. A popri všetkých krásnych zážitkoch z obrovskej rýchlosti, presnosti riadenia a driftom prejdených zákrut vám ostane ešte jedna smutná spomienka – keď ste museli vystúpiť. Podobne som sa cítil, keď som včera odniesol tento objektív prepravnej spoločnosti a pravdepodobne dnes už je na ceste do Pražského Nikonu.

A prečo to zanietenie? Lebo objektív jednoducho poslúcha a robí s ľahkosťou to, čo si pomyslíte. Zrazu sa vám fotenie zdá byť technicky nenáročné. Samozrejme, prácu fotografa za nás nikto neurobí, ale s týmto objektívom sa naozaj nemusíte starať o zaostrenie, ostrosť či jemnosť bokehu.

Zaostrovanie

Bleskové, presné, tiché. Čo viac si môže fotograf priať? Myslel som si, že v zaostrovaní sa už oproti minulej verzii nemáme kam posunúť, no mýlil som sa. Hlavne v slabších svetelných podmienkach je nový objektív o poznanie menej váhavý. Podobne je zaostrovanie rýchlejšie a presnejšie v protisvetle. Čo je na objektíve naozaj nové, je možnosť ovládania pomocou tlačidiel okolo prednej časti tubusu. Tlačidlá sú 4, aby boli pohodlne dosiahnuteľné aj pri fotení v horizontálnej či vertikálnej polohe. Môžete ich prepnúť na funkciu AF ON alebo AF STOP. V prvom prípade bude stlačenie tlačidla aktivovať automatické zaostrovanie, v druhom bude slúžiť ako aretácia zaostrenia.

DF0_2357

DF0_2045

O opačnom poradí zoom a zaostrovacieho prstenca som písal vo vyššie spomínanom článku. Priznám sa, že na toto som si chvíľu zvykal. Trochu ma to zaskočilo, no po jednom dni intenzívneho fotenia som bol s objektívom dokonale zžitý. Manuálne zaostrovanie som nemal potrebu použiť ani raz. Ani pri fotografovaní zápasiacich mladých medveďov, ktoré sa posunuli za konáre kríka. Kontinuálne 3D ostrenie sa jednoducho držalo tvaru a farby objektu a nenechalo sa zmiasť konármi v ceste. Super!

Bavorsky les

Najnáročnejšie zaostrovanie v našich testovacích podmienkach je ale pri fotografovaní lietajúcich čajok pri Dunaji. Pohyb je totiž nepravidelný, nedá sa úplne predvídať a relatívna zmena vzdialenosti je veľmi veľká, keďže čajky sú malé. Poviem to jednoducho – sledovať auto blížiace sa 70km rýchlosťou je omnoho jednoduchšie, ako zaostriť čajku letiacu rovnakou rýchlosťou. Čajka je totiž omnoho bližšie a posun zaostrovacích členov je omnoho väčší. No aby som sa dopracoval k záveru tohto malého vysvetlenia, ešte som pri tomto cvičení nikdy nemal také veľké množstvo zaostrených obrázkov. Nielen, keď som fotografoval so športovo nadaným Nikonom D500, ale aj vtedy, keď som objektív nasadil na ostrením konzervatívny Nikon Df… Pozor, niektoré čajky sú trochu rozmazané pohybom, keď sa bleskurýchlo hnali za hodenou potravou.

DF0_2316

DSC_9215

DSC_9105

Nikonom Df som fotografoval aj korčuliarov na mestskom zimnom klzisku. Opäť som nemal problém sledovať aj rýchlych korčuliarov či ich detaily.

DF0_2133

DF0_2151

DF0_2396

DF0_2418

Obrovská zmena oproti predchodcovi je v minimálnej vzdialenosti zaostrenia ( 1,4m verzus 1,1m) a v absencii tzv. dýchania pri zaostrovaní (Focus Breathing). Je to jav, pri ktorom sa so zmenšujúcou vzdialenosťou zaostrenia mení uhol záberu objektívu. Predchodca dnešného objektívu mal pri blízkom zaostrení odhadom uhol záberu zodpovedajúci nie 200mm ale približne 140-150mm. To malo vplyv ani nie tak na podanie bokehu, ako na veľkosť fotografovaného objektu a šírku pozadia, ktoré bolo pri tom zachytené v zábere. Nie, nie je to dramatický rozdiel, ako by sa číselne mohlo zdať, ale je dosť viditeľný. Toto sú zábery z rovnakej vzdialenosti na rovnakom ohnisku 200mm.

Fotografia s predchodcom Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 G VR II na 200mm ohnisku
Fotografia s predchodcom Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 G VR II na 200mm ohnisku
Fotografia s novým objektívom z presne rovnakej vzdialenosti na 200mm ohnisku
Fotografia s novým objektívom z presne rovnakej vzdialenosti na 200mm ohnisku

Obrazová kvalita

Priznám sa, že sa mi táto recenzia píše ťažko, napriek tomu, že som predpokladal ľahké formulácie pochvalného charakteru a sem-tam nejaké slovko kritiky. Keď sa však pozerám na fotografie a vybavujem si dni strávené s objektívom, tuším, že moja recenzia bude vyzerať dosť neobjektívne. Neviem totiž, či si to slovko kritiky nebudem musieť vymyslieť.

Objektív je ostrý v celej ploche obrazového poľa a to aj odclonený. Extrémne rohy zaostávajú zanedbateľne, takmer neviditeľne. Po priclonení o jedno číslo sú rohy dorovnané. Zbytočne viac rečí okolo ostrosti. Spolu s bezchybnou presnosťou zaostrenia tak môžete naplno využiť jeho potenciál v bokehu.

DF0_1722

DF0_1497

DF0_2547

Bokeh pripomína kvalitný pevný portrétny objektív, nie zoom. Rozostrené svetlá majú v strede tvar kruhu, pri krajoch skosenej elipsy (mačacie oči) a majú tým tendenciu sa akoby okolo stredu sústreďovať. Anglicky hovoriaci fotografi to s obľubou nazývajú „swirly“ bokeh. Je to jemné, ale je to tam. Ak ho chcete eliminovať (zvyčajne je fotografmi vyhľadávaný). Stačí o jedno – dve clonové čísla pricloniť.

DF0_2376

DF0_2377

Hĺbka ostrosti za rovinou zaostrenia rýchlo padá a vytvára 3D efekt. Rozostríte tak pozadie aj za celou fotografovanou postavou. Rozostrené časti obrazu sú rendrované hladko. Bokeh je jednoducho čarovný. Objektív tak môžete používať na profi fotografie portrétov. A nielen pre krémový bokeh, ale aj preto, že objektív netrpí optickými chybami ako sú chromatická aberácia či purpurové „prelievanie“ hrán v protisvetle.

DF0_1692

V protisvetle objektív trochu závojuje, je ale kontrastnejší ako jeho predchodca. V najkritickejších situáciach s ostrým slnkom alebo svetlom priamo v obrazovom poli môžete zbadať žltozelené odlesky. Mne sa to páči a rád by som to využil pri fotení zaujímavých portrétov, ale možno niektorí by ste chceli obraz bez odleskov aj v ostrom protisvetle. Na profi zoom je to primeraný výkon, konkurovať mu budú skôr iba objektívy s pevným ohniskom a jednoduchšou optickou súpravou. Je to snáď jediná malá nedokonalosť, ktorú môžete u objektívu zbadať.

Skreslenie objektívu je voľným okom nebadateľné a rovnako vynikajúco je korigovaná aj vinetácia. Tú málinko pocítite pri úplne odclonenom objektíve a stratí sa po priclonení úplne. Výrobcovi sa podarilo objektív vylepšiť snáď v každej vlastnosti a ja som bol pritom nadšený už z jeho predchodcu…

DF0_2005

DF0_2024

DF0_2022

Záver

Záver bude tak trochu smutný. Preto, lebo to znamená, že sa s týmto objektívom musím rozlúčiť. Ešte nikdy som sa tak ťažko nelúčil s kusom kovu a skla. Prečo? Ak by ste nečítali celú recenziu alebo predchádzajúci článok, zhrniem to ešte pár heslami na záver.

  • objektív je ľahší ako akýkoľvek iný objektív pre Full Frame v tomto rozsahu a svetelnosti
  • je vytesnený voči nepriaznivým poveternostným vplyvom, dá sa postaviť na slnečnú clonu
  • má 4 konfigurovateľné tlačidlá
  • elektromagneticky ovládanú clonu
  • zaostruje bližšie a nemá Focus Breathing
  • zaostruje bleskovo a presne
  • má vylepšený stabilizátor obrazu
  • perfektne vyladený optický výkon s vynikajúcou ostrosťou, kontrastom, minimálnou aberáciou a vinetáciou
  • výborný kontrast v protisvetle ale s niekoľkými odleskami
  • atraktívny bokeh

Potrebujete všestranný reportážny objektív schopný zachytiť rýchly dej, portrét i detail? Práve ste ho našli. Je to zároveň objektív nekmpromisný ostrosťou. Komu sa nelení ho nosiť, je to zároveň superostrý krajinársky objektív, no logickejšou voľbou by pre nižšiu hmotnosť a veľkosť bol menší braček AF-S 70-200mm f/4 G VR.

Teším sa, že technológia a technika sa stále posúvajú a my môžeme tak trochu zabúdať na problémy s rýchlosťou, ostrosťou, presnosťou či bokehom a môžeme sa viac sústrediť na náš osobný vklad do fotografie. Môžeme sa sústrediť na obsah, kompozíciu a svetlo. To, čím urobíme fotku našou vlastnou… Technika je super, už je to len na nás. 🙂

Zdieľaj

5 komentáre

  1. Ďalšia z recenzií, ktorá potvrdzuje, že Nikon odviedol skvelú prácu. Ale nestačí povedať A, treba povedať aj B. A v tomto prípade si povedzme, koľko si za tento objektív Nikon pýta na Slovensku. Iba „slabých“ 2690 EUR. Fakt je ten, že ešte minulý rok predchodca VR II bol za 1990 EUR. Potom Nikon cenu VR II dvihol a dnes sa hýbe okolo 2390 EUR. Takže síce zlepšujeme, ale zároveň aj zdražujeme.

  2. Vlastním tento objektív od 01.12.2016 a môžem celú recenziu len potvrdiť a dodať, že tiež sa ho neviem „nabažiť“.

    1. Ja ho mám od 12.01. a tiež poviem že super sklíčko… A doporučujem aj novú 24-70 E, tiež si zaslúži absolútnu pochvalu

    1. Áno, bokehom ma tento objektív naozaj prekvapil. Koľajnice – nebál, nikdy by som to neskúšal tam, kde hrozí reálne nebezpečenstvo. Bolo to na málo frekventovanej trati a s výhľadom na kilometre na jednu i druhú stranu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *