Dnešná recenzia bude pomerne jednoduchá, keďže má za predmet jeden z najjednoduchších objektívov pre mirrorless systém Nikon. Ide o mierne širokouhlý objektív s jedným ohniskom 24 mm. Je určený pre mirrorless fotoaparáty formátu DX (APS-C) a na nich jeho záber zodpovedá 36 mm (24 mm x 1,5 = 36 mm) ohnisku. Ide teda o populárne ohnisko 35 mm, ktoré obľubujú street fotografi, dokumentaristi i reportážni fotografi. Mnohí práve 35 mm ohnisko pokladajú za akýsi základ ešte skôr, ako 50 mm, ktoré zodpovedá približne ľudskému zraku.
Spracovanie a ergonómia
Objektív je extrémne ľahký a malý, čo je super správa ak s ním chcete celé dni chodiť napríklad nasadeným na fotoaparáte a zaveseným na krku. Ja som ho používal sa nikonom z fc a táto zostava bola naozaj extrémne mala a ľahučká. Páčilo by sa mi, keby bol objektív v klasickom šate (SE dizajn), ktorý by ešte viac ladil s dizajnom Nikon Z fc. Objektív je vyhotovený z polykarbonátu, čiže a plastový je aj bajonet a závit na filtre. Je to daň za extrémnu kompaktnosť a nízku váhu, ale aj za priaznivú cenu 300 €.
Napriek plastovému vyhotoveniu objektív má tesnenie okolo pohyblivých častí a ponúka tak určitú mieru ochrany pred prachom a nepriazňou počasia. Treba však pamätať na to, že okolo plastového bajonetu nie je ochranný o krúžok či iné tesnenie a práve tade by mohla pri daždi vniknúť voda dovnútra objektívu/fotoaparátu.
Objektív nemá žiadne ovládacie prvky okrem zaostrovacieho prstenca, ktorému môžete priradiť vo fotoaparáte aj inú funkciu, napríklad korekciu expozície alebo zmenu clony. Filtrový závit má priemer 46 milimetrov.
Ako som už v úvode spomenul, objektív je veľmi jednoduchý a nemá ani stabilizátor obrazu. Znamená to, že na fotoaparáte bez stabilizácie neumožní z ruky udržať dlhšie časy závierky, ako napríklad štandardný zoom NIKKOR Z 16 – 50 mm VR. Aký je potom jeho význam? Vďaka svetelnosti f /1,7 umožňuje pri rovnakej citlivosti ISO použiť kratší čas závierky a tým pomáha udržať ostré pohybujúce sa objekty. Je tak vhodný na fotografovanie ľudí a zvierat zvlášť tam, kde je nedostatok svetla. Je to teda naozaj každodenný pomocník street či dokumentárneho fotografa.
V praxi
Objektív zaostruje rýchlo a presne. Zaostrovací motorček vydáva počas práce tiché bzučanie. Je o niečo hlasnejší, ako štandardný zoom NIKKOR Z 16 – 50 mm. Pri zaostrovaní takisto dochádza k malej zmene uhla záberu, ale nemyslím si, že by objektív nebol použiteľný na video, treba len počítať s určitými limitmi.
Čo sa týka ostrosti kresby, tá je veľmi dobrá v strede obrazového poľa a to aj pri maximálne otvorenej clone f 1.7. Vzdialené okrajové oblasti a rohy za stredom zaostávajú za stredom. Ak chcete dosiahnuť maximum ostrosti, je dobre pricloniť na F5,6 až F8.
To platí hlavne ak chcete ostrov vyfotiť celú scénu ostrú. Dokument či streetka ale nie sú krajinárska fotografia a ani pri portrétoch sa do rohov obrazu nepozeráme a tak na toto určenie môžete kľudne používať objektív aj plne odclonený.
Vďaka svetelnosti f/1,7 tak môžete skrátiť čas závierky či pri fotení zblízka rozostriť pozadie. 26 mm (ani 36 po prepočte) nikdy nebude portrétne ohnisko, ale na portrét v prostredí je rozostrenie dostatočné.
Ak ale chcete malý, ľahký a cenovo príjemný objektív primárne na portréty, treba sa poohliadnuť po dlhšom ohnisku. Už aj NIKKOR Z 40 mm f/2 urobí lepšiu službu pri portrétoch a navyše ho môžete mať aj v SE dizajne, ktorý ladí s retro fotoaparátmi typu Z fc. Naopak k Z 50 alebo Z 30 viac pasuje štandardný súčasnejší dizajn objektívov.
Aberácie na kontrastných hranách trochu cítiť, no nijako výrazne a to ani keď v editore vypneme ich automatickú korekciu.
Objektív má aj nejaké to poduškovité (pri tomto ohnisku som čakal slôr súdkovité) skreslenie, ktoré rovnako defaultne automaticky v editore odstraňuje. Po vypnutí korekcie skreslenia vidíme rozdiel – línie po okrajoch sa trochu prehnú a získame aj trochu širší záber. Môže tu vzniknúť aj zaujímavá otázka, kedy má objektív ohnisko 24 mm (36 po prepočte), pred korekciou skreslenia alebo po nej. 😊
V každom prípade je to dnes bežná prax, že výrobcovia korigujú obraz pomocou firmvéru aparátu či softvéru v post procese. Aj keď korekcie povypínate, stále vám ostane kvalitný výstup, ktorý v prípade potreby môžete plne použiť.
Čo sa týka protisvetla, objektív ho zvláda od situácie k situácii. Závisí od konkrétnych podmienok ako sú sila protisvetla (slnka), smer, prostredie… Niekedy sa v zábere objavia odlesky či závoj, ktorý však vyzerá skôr snivo a esteticky ako rušivo.
Nejde ale o klinicky čistá záber v protisvetle, ako u niektorých S objektívov NIKKOR. To môže byť pre niekoho mínusom, pre iného plusom. Osobne sa mi páči charakter obrázkov, ktoré tento objektív sprostredkuje v protisvetle. Je to jemné zmäkčenie obrazu a sem tam sa ukáže odlesk v tvare osemuholníka, podľa toho, ako je nastavená clona.
No a keď sme pri clone, tá má 7 lamiel udávaných ako okrúhlych. Pri clone F6,3 však už vytvárajú 8 uholník a pri dopade ostrého svetla z neho vytvárajú 14 cípe hviezdice.
Je to krásny efekt, ktorý sa zvýrazní ďalej pri zaclonení na F 8 a F 11. Je zaujímavé, že objektív nevie zacloniť viac, napríklad na clonu F 16, čo býva štandardom u objektívov v podobnej svetelnosti. V každom prípade hviezdičkovanie hodnotím ako veľmi dobré.
Záver
Tento objektív nie je klinicky dokonalý objektív, ktorý kreslí do najvzdialenejších rohov aj plne odclonený. Tento objektív je každodenný pomocník na bežné rodinné fotografie, ale aj na vytváranie dokumentu či pouličných fotografií. Predurčuje ho k tomu nenápadnosť, kompaktnosť a mušia váha. Navyše nestojí veľa a tak ho môžete naozaj bez obáv naplno využiť. Kresba je v strede obrazu veľmi dobrá aj pri úplnom odclonení. Vzdialené rohy a okraje sú trochu mäkšie. Už pri clone F2,8 sa výrazne vylepšia a pri clone F6,3 sú už pomerne dobre vyrovnané zo stredom.
Objektív je ale viac organický. Myslím tým že dokáže prekvapiť a v rôznych situáciách reaguje rôzne. Týka sa to hlavne správania sa v protisvetle, ale trochu aj bokehu – rozostrenia pozadia pri fotografovaní objektov z bližšia.
Objektív zaostruje rýchlo a presne a zaostrovanie sa prejavuje iba tichým zabzučaním. Maximálna clona (maximálne otvorená na F1,7) umožňuje snímať za šera s kratším časom závierky a tak zjednodušuje fotografovanie ľudí pri nedostatku svetla.
Na street fotografiu, dokument či reportáž môžem tento objektív odporúčať, rovnako aj na rodinnú fotografiu. Nie je pre tých, ktorí hľadajú klinicky dokonalý a čistý obraz pri plnom odclonení, tí sa musia poobzerať po drahšom objektíve podcast nie je to ani objektív pre tých, ktorí by ho chceli využívať v nepriaznivom počasí. Má tesnenie pohyblivých častí, ale nemá utesnený bajonet. Nejaké slabé poprchávanie by mal zvládnuť, ale určite by som s ním neriskoval silnejší či dlhšie trvajúci dážď.
Objektív som si užil, je to zábava hrať sa s ním na tak malom a vydarenom fotoaparáte, akým je Nikon Z fc. Spolu tvoria sexy zostavu, ktorú na krku ani necítite a ktorá dobré vyzerá a umožní vám každý deň vyhotoviť vaše zábery, napriek tomu, že slnko už zapadlo.
Technické špecifikácie
Bajonet: Nikon Z
Formát: DX
Ohnisková vzdialenosť: 24 mm
Svetelnosť objektívu: f/1,7
Najvyššie clonové číslo: f/11
Konštrukcia objektívu: 9 prvkov v 8 skupinách (vrátane 2 asférických optických prvkov)
Obrazový uhol Formát DX: 61°
Zaostrovací systém: Zaostrovanie zadným členom
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,18 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,19×
Počet lamiel clony: 7 (okrúhly otvor clony)
Rozsah clony: f/1,7 až 11
Priemer filtrového závitu: 46 mm
Rozmery: Približne 70 mm × 40 mm
Hmotnosť: Približne 135 g
Zaostrovanie: Automatické, manuálne
Dodávané príslušenstvo: Kryt objektívu LC-46B (predný kryt), kryt objektívu LF-N1 (zadný kryt), slnečná clona objektívu HN-42
Poznámka
Výrazy „formát FX“ a „FX“ použité v tomto dokumente označujú obrazový uhol zodpovedajúci fotoaparátu s 35 mm formátom („full frame alebo plný formát“) a výrazy „formát DX“ a „DX“ obrazový uhol zodpovedajúci fotoaparátu s formátom APS-C.
Link na stránky výrobcu: https://www.nikon.sk/sk_SK/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-dx-24mm-f1.7
Galéria fotografií z objektívu v kombinácii s Nikonom Z fc
Fotografie boli nafotené do nekomprimovaného formátu NEF (RAW) a vyvolané v Adobe Photoshop Lightroom podľa vkusu recenzenta. Exportované s default doostrením pre web. Na fotografie aplikované default nastavenie redukcie šumu okrem fotografií, ktoré majú v názve „Enhanced“. Na tieto bola aplikovaná inteligentná redukcia šumu pomocou AI v Adobe Photoshop Lightroom.
Viaceré fotografie sú fotené na rôzne clony, aby ste mohli posúdiť kresbu pri rôznom zaclonení. V lightboxe sa zobrazujú expozičné údaje a nájdete tam aj odklik na foto v pôvodnom rozlíšení.
2 komentáre
Je vhodný k Nikon D3200?
Dobrý deň, nie je. Kým obektívy zo zrkadloviek Nikon je možné používať na Nikon mirrorless fotoaparátoch pomocou adaptéra FTZ, opačne to žiaľ fyzicky nejde.