Create Your Light: Food fotografia

Pokus s abstraktnou makro fotografiou máme za sebou a pre sebou novú, tentokrát veľmi konkrétnu tému. Ideme fotiť jedlo. Kúpené, uvarené, upečené, aranžované a dobre nasvietené. Výzva #CreateYourLight pokračuje. Tentokrát nám bude radiť skúsená food fotografka Donna Crous.

Fotografovanie jedla doma sa stáva stále viac a viac populárnejším. Aj keď fascinácia jedlom nie je žiadna novinka. Umelecké diela datované do 15. storočia ukazujú, že jedlo bolo prvotným zdrojom inšpirácie, keď sa maliari snažili zachytiť objekt vo veľmi realistickej perspektíve. Diela zobrazovali všetko od okázalých hostín a banketov až po najjednoduchšie rodinné jedlá pri stole. Tie poukazovali na skromnosť a chudobu tých čias.

Vždy som bola posadnutá jedlom, milujem všetko, od nakupovania po prípravu, takže fotografovanie jedla bol prirodzený vývoj. Fotenie jedla je o tom, aby vyzeralo chutne. Nemusíte byť vynikajúci šéfkuchár s výnimočnými schopnosťami, je to skôr o videní obrazu. Z jednoduchých ingrediencií, ktoré nájde v kuchyni, môžu vzniknúť fotografie, z ktorých potečú slinky. Predstavte si uvarené vajíčko so stekajúcim žĺtkom, roztápajúcu sa zmrzlinu na naberačke, čerstvé orosené ovocie, šumivý nápoj alebo šampanské naliate v pohári.

Rady a tipy pri fotografovaní jedla v prirodzenom svetle

Slnko je ideálnym zdrojom svetla pri fotení jedla, ale je zároveň veľmi nepredvídateľné a mení počas dňa svoju farbu aj intenzitu. Z tohoto dôvodu profesionálny fotografi volia skôr umelé osvetlenie, aby mali na fotografiách jednotné svetlo. Ale veľa úspešných profesionálnych fotografov jedla fotí len so slnečných svetlom. Naučiť sa zvládnuť ho a pracovať s ním je nesmierne obohacujúce. Tajomstvom je správne nasmerovanie svetla na konkrétne jedlo či pitie, ktoré fotíte.

Jedlo sa takmer vždy fotí so smerovým svetlom zo strany alebo zozadu. Nikdy nefoťte jedlo napriamo, pretože mu bude chýbať hĺbka a rozmer, bude vyzerať jednoducho nechutne.

Nájdenie vášho svetla

Najlepší spôsob, ako nájsť skvelé miesto pre inštaláciu u vás doma, je vziať vajíčko a prechádzať od okna k oknu. Sledujte, ako svetlo prechádza po okrajoch vajíčka, aké kontúry mu robí a aké tiene vajíčko „hádže“ do priestoru. Ideálne je svetlo trochu zjemniť, môžete využiť difúzer alebo fotografovať keď je vonku zamračené počasie.

Počas pochmúrnych a tmavých dní je najlepšie odraziť svetlo. Robí sa to umiestnením reflexného štítu (výborne funguje staniol alebo biela karta) na opačnú stranu jedla. Tá odrazí svetlo naspäť na jedlo a vyrovná tak hlboký tieň. Tiene sú vašimi priateľmi, ale ak ich v obraze príliš, je ťažký. Treba medzi svetlom a tieňom nachádzať rovnováhu.

Pochopenie vášho fotoaparátu

Najlepším východiskovým objektívom pri fotení jedla je 50mm objektív, ja používam vo svetelnosti f/1,8. Pre nás, čo fotíme jedlo, je to perfektný objektív a zároveň je za rozumnú cenu. Ak neskôr do výbavy pridáte 85mm f/1,8 a makroobjektív, umožní vám to viac variovať. Aj keď sú objektívy dôležité, poznať svoj fotoaparát, rozumieť mu a vedieť ho ovládať v manuálnom režime je kľúčové.

Výber vášho smerovania svetla

Nasmerovanie svetla záleží od jedla či nápoja, ktorý fotíte, alebo od štýlu, ktorý preferujete. Všeobecné pravidlo je jednosmerné bočné svetlo. Zadné svetlo funguje skvele pri nápojoch ako sú koktejli, koláčoch s lesklou polevou alebo vafle s medom. Krása digitálnej fotografie je v tom, že si nie ste istý, môžete vyskúšať obe nasmerovania svetla a potom na výslednej fotografii zistíte, čo vám viac vyhovuje.

ISO

V mnohých blogoch o fotení jedla odporúčajú fotiť jedlo na ISO 100. Podľa môjho názoru to nie je nevyhnutné a naučenie sa ostatných funkcií v expozičnom trojuholníku je potom oveľa náročnejšie. Pre začiatky vždy odporúčam vyššie ISO, najmä ak nemáte dostatočne pevný statív. Ako už bolo povedané, čím nižšie ISO, tým ostrejší snímok, takže sa ho snažte držať na čo najnižších hodnotách. Len neobetujte rýchlosť závierky, ak nepoužívate statív. Kombinácia ISO 100 a fotografovania bez statívu má často za následok neostrú snímku. Dôvodom je dlhý čas závierky.

Rýchlosť závierky

Rýchlosť závierky je pri fotografovaní jedla základným prvkom expozičného trojuholníka, špeciálne ak sa pokúšate zachytiť dokonalý záber. Snažte sa udržať rýchlosť závierky na 1/125 s alebo na vyššej, ak fotíte z ruky, všetko pod 1/125 s by mohlo skončiť roztrasením fotoaparátu a nezaostrenou snímkou. Použitím merania svetla vo fotoaparáte sa môžete presvedčiť o perfektnom exponovaní snímky.

7581

Clona

Neexistuje žiadne pravidlo pre nastavenie clony, záleží na tom, čo chcete scénou sprostredkovať. Ja radšej fotím s otvorenou clonou, výsledkom je malá hĺbka ostrosti. Použitím F3,5 a výberom hlavného prvku ako ohniskového bodu môžete upriamiť pozornosť tam, kde chcete. Ak fotíte zhora alebo priamo, zaostrený by mal byť celý obraz. Ideálna clona bude okolo f5,6 – 8.

Vyváženie bielej

Dnešné digitálne fotoaparáty Nikon majú pokročilé nastavenie teploty svetla, čo uľahčuje dosiahnutie správneho vyváženia farieb. Ak ponecháte nastavenie fotoaparátu na automatické vyváženie bielej a budete fotiť do RAW formátu, budete mať priestor korigovať vyváženie bielej v postprocese a bez strát.

Štýl vašej scény

Skôr, ako sa spýtate, áno, všetko moje jedlo je „jedlé“. Pri veľkých komerčných foteniach sa pre nedostatok času a pre rýchle kazenie sa jedla používajú náhrady. Ak fotíte doma v prirodzenom svetle, nepotrebujete žiadne falošné jedlo. Ak sa obávate, že sa jedlo pokazí, pripravte si scénu a fotoaparát a až potom aranžujte jedlo.

Niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu so stylingom

Udržiavajte ingrediencie svieže a hydratované, fotoaparát nikdy neklame!

Servírujete na malé taniere a scénu vyplňte natrhanými bylinkami, korením alebo ovocím.

Neutrálne rekvizity nechajú jedlo vyniknúť.

Látky dodajú vizuálny aspekt, doplnia textúru a vodiacu líniu.

Ustrážte odrazy, najmä na lesklých príboroch.

Nájdite zaujímavé pozadie. Vinylové povrchy sa dajú jednoducho poutierať po rozliatí. Drevené dosky, noviny, pergamen, notový list, vzorované tapety, vzorované dlaždice vytvárajú jedinečné povrchy. Pokúste sa vyhnúť borovicovým povrchom stola, môžu byť priveľmi žltooranžové.

Nemajte potrebu vyplniť priestor, nevyplnený priestor môže byť veľmi silný.

Z nepárnymi počtami sa lepšie vytvárajú kompozície (1, 3, 5 koláčikov, tanierov, pohárov). Sú vizuálne príťažlivejšie.

Ak máte pochybnosti, poukladajte misky či poháre do trojuholníka.

Vždy sa uistite, že rekvizity súvisia s jedlom, umiestniť čajník do pozadia misky s kari, nemusí byť ideálne.

Pridajte rôzne varianty vašich záberov

Keď fotíte množstvo rôznych jedál, po čase sa môže zdať, že vyzerajú rovnako. Vtedy je načase zapojiť člena rodiny, môže držať jedlo v rukách, tých hanblivejších tak, aby boli iba v pozadí. Snímke bude osobnejšia. Ak ste na to sami, alebo nemáte ochotného člena rodiny, použite statív a nastavte samospúšť. Nastaviť Nikon fotoaparát môžete aj tak, aby snímal 10 obrázkov v sérii po aktivovaní samospúšťou. Umožňuje mi to nasnímať perfektnú scénu s kvapkajúcou vodou, alebo pri kropiť jedlo bez toho, aby som neustále chodila tam a späť.

Čo začalo ako moje hobby, časom sa stalo povolaním na plný úväzok, iba hrou a prácou na osobitnom a jedinečnom štýle. Rada by som videla, ako vy tvoríte svoje fotografie jedla. Ako nachádzate ingrediencie a rekvizity v dome a využívate tieto tipy.

Donnine zábery vyzerajú fantasticky a chutne. Skúsite to aj vy? Podeľte sa s nami o svoje vydarené zábery. Zdieľajte na sociálnych sieťach fotografie, označte ich hashtagom #CreateYourLight, označte našu stránku @nikon_cz_sk a pripíšte mesto, kde bývate.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *