Čo svedčí fotoaparátu I – objektív

Seriál o fotopríslušenstve, jeho význame a využití
časť 1. – objektív

So začínajúcimi fotografmi pracujem už vyše 10 rokov. Veľmi často sa stretávam s otázkou, ktorá mieri na citlivé miesto marketingu. Kúpil(a) som si drahý fotoaparát (zrkadlovku), lebo som chcel(a) fotografovať ako profík. Chcel(a) som vytvárať fotky či video, aké som videl v reklame na daný fotoaparát. Fotoaparát už mám, ale predsa nedokážem urobiť také fotografie…!

Veru, často si myslíme, že kúpou zrkadlovky alebo drahšieho fotoaparátu budú naše fotografie automaticky na profesionálnej úrovni. Bezchybne ostré či vo dne a či v noci, s krásnymi netradičnými farbami, kontrastom, prípadne s mäkko rozostreným pozadím pri portrétoch…

Okrem chýbajúcich skúseností s nastavením fotoaparátu a samotným fotografovaním nám kladie polienka pod nohy aj technika. Fotoaparát, ktorý si bežne kúpime v sete so štandardným objektívom, ktorý väčšinou nie je pripravený na to, aby vyhotovil krásne fotografie (aké vidíme v reklame či u profíkov) v každej situácii. Prečo?

Kúpou zrkadlovky či kompaktného fotoaparátu s výmennými objektívmi vstupujete do systému. Aj preto tieto fotoaparáty nazývame systémovými fotoaparátmi. A systém je charakteristický tým, že ponúka mnoho súčastí a príslušenstva, ktoré je určené pre tú – ktorú príležitosť či fotografický zámer. Ak siahneme po správnom príslušenstve a naučíme sa s ním správne pracovať, začneme fotky vyhotovovať v profesionálnej kvalite. Myslím v
profesionálnej kvalite technicky. Esteticky či umelecky si každý musí nájsť svoju cestu.

Poďme teda po poriadku.

Najdôležitejšie príslušenstvo: správny objektív

Áno, je to tak. Najdôležitejšia súčasť systému je objektív. Existujú objektívy, ktoré sú určené pre široké využitie. Sú to objektívy, ktoré dostanete spravidla vo zvýhodnenej sade s novým fotoaparátom. Majú možnosť priblíženia (zoomu) a sú spravidla málo svetelné. Laicky povedané nepustia do fotoaparátu veľa svetla.

Nikon D5600 so setovým objektívom Nikkor AF-P 18-55mm f/3,5-5,6G VR v porovnaní s pevným ohniskom AF-S DX 35mm f/1,8G. Objektív s pevným ohniskom prepustí 3x viac svetla ako zoom objektív, je dokonca menší (kratší) a má príjemnú cenovku 200€.

Ostrá fotka za každých okolností

Kým štandardné zoom objektívy počas dňa fotografujú vynikajúco, často na nerozoznanie od profesionálnych objektívov, ich limit sa prejaví v interiéri alebo za slabšieho svetla aj vonku. Objektív nefunguje ako ľudské oko, nedokáže sa automaticky prispôsobiť nižšej intenzite svetla. Preto nás niekedy prekvapí, že intenzita svetla, ktorá sa nám javí ako dostatočná, pre fotoaparát nestačí. Ak váš objektív začína na clone F3,5 a končí na clone F5,6 (údaj o svetelnosti na objektíve potom vyzerá takto: f/3,5-5,6), má nielen premenlivé ohnisko, ale so zväčšujúcim sa zoomom sa ynižuje aj svetelnosť objektívu. Čím vyššie je číslo označujúce svetelnosť, tým menej svetla prepustí objektív na senzor.

Nikkor 50mm f/1,4, © Julo Kotus

Pre zaujímavosť uvediem príklad. Štandardný (a málo svetelný) zoom objektív AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 prepustí na senzor fotoaparátu 3x menej svetla ako štandardný objektív s jedným ohniskom AF-S 50mm f/1,8. Trikrát viac svetla môže znamenať v slabom svetle napríklad zmenu rýchlosti závierky z 1/25s na 1/200s. Kým pri 1/25s hrozí vysoké riziko neostrého obrazu, pri 1/200s je už minimalizované. Výber svetelného objektívu nám tak umožní fotiť pekné a ostré snímky aj v horšom svetle. Naše fotky budú celkovo ostrejšie a zároveň vyfotíme ostrejšie aj pohybujúce sa objekty.

Nikon D3, 50mm f/1,8
f/2,2, 50mm, 1/80s, ISO 1600, © Julo Kotus

Pozor, hovoríme o fotografovaní „z ruky“, bez statívu. O fotografovaní so statívom, kde sa riadime inými pravidlami, si povieme v ďalšom odstavci. Nateraz si zapamätajme, že ak fotografujeme v interiéroch a za slabšieho svetla, určite nám pomôže svetelnejší objektív. Typický svetelný objektív s pevným ohniskom má svetelnosť (maximálne otvorenú clonu) f/1,8, svetelný zoom objektív má spravidla v celom rozsahu priblíženia svetelnosť f/2,8.

Výhoda zoom objektívu je v jeho pružnosti – môžem si priblížiť či oddialiť objekt, nevýhoda je vo veľkosti i cene. Svetelné zoomy sú spravidla násobne ťažšie i drahšie ako svetelné „pevné sklá“ so svetelnosťou f/1,8. Pre porovnanie spomínaný pevný objektív 50mm f1,8 za 200€ prepustí na snímač dvojnásobne viac svetla ako 2000€ drahý objektív 70-200mm f/2,8. Ten zas ale umožňuje priblíženie i vzdialených objektov. Je jasné, že ak si kúpite
základnú zrkadlovku Nikon D3400 za 500€, nebudete investovať 2000€ do objektívu, ale 50mm f/1,8 za 200€ mať môžete a zhotovíte s ním fotky, aké by ste štandardným zoomom 18-55 nikdy neurobili.

Akcia naostro

Svetelné objektívy majú svoj veľký význam aj za bežného denného svetla aj v dobre osvetlených interiéroch, ak radi fotografujeme rýchlu akciu. Preto si nájdu uplatnenie v taške fotografov športu a akcie. Umožňujú nám totiž fotografovať akčné zábery, ktoré vďaka svetelnému objektívu dokážeme „zmraziť“ extrémne rýchlym časom závierky.

Statika naostro

Pri fotografovaní statických scén platia trochu iné zásady. Typické scény, kedy využijeme tieto zásady: krajinárska fotografia v atraktívnom (ale málo intenzívnom) svetle vychádzajúceho či zapadajúceho slnka, nočná či večerná fotografia, zátišie, detail či makro.

Nikon D800 + Nikkor 24-120mm f/4 G ED VR, zo statívu, čas 6s, clona F10. Na takéto fotografovanie špeciálny objektív nepotrebujete, zvládnete ho aj so setovým zoomom, ale potrebujete statív, ktorý vám umožní fotografovať dlhým časom niekoľko sekúnd, prípadne diaľkovú či káblovú spúšť. © Julo Kotus

Tieto objekty či scenérie nefotografujeme (pri snahe o maximálnu kvalitu) z ruky, ale používame statív. Ak chcete dosiahnuť krásne reklamné nočné fotografie, zabudnite na nočné automatické režimy. Za účelom maximálnej kvality obrazu volíme najnižšie hodnoty citlivosti ISO (menej šumu v obraze, lepšie farby a kontrast), objektív pricloníme na stredné až vyššie clonové čísla (napr. F8 až F16). Aj za bežného dňa bez priameho slnka nám tak časy závierky vyjdú pomerne dlhé na bezpečné udržanie fotoaparátu bez pohnutia v ruke. Preto pri týchto záberoch používame statív, aby náš obraz bol dokonale ostrý.

Pozor, pri fotografovaní zo statívu treba minimalizovať všetky otrasy, ktoré by mohli pohnúť statívom a spôsobiť neostrú fotku. Preto v prvom rade dávame pozor, aby sme pri fotení nekopli alebo nedrgli do statívu. V druhom rade môžete použiť ďalšie príslušenstvo, ktoré zabráni priamemu kontaktu s fotoaparátom alebo statívom. Sú to káblové alebo diaľkové spúšte, ktoré zabránia vibrácii spôsobenej rukou pri spustení fotoaparátu. Ak má váš fotoaparát Bluetooth, môžete ho diaľkovo ovládať aj pomocou vášho smartfónu cez aplikáciu Nikon SnapBridge. Ak to fotoaparát umožňuje, použite spolu s diaľkovým ovládaním aj predsklopenie zrkadla (Mirror Lock Up), ktoré eliminuje vibrácie spôsobené pohybom zrkadla. Ak nemáte ani jednu z možností, použite samospúšť s aspoň 5s oneskorením. Čím dlhšie oneskorenie samospúšte, tým lepšie.

Rozostrenie pozadia

Clona, zvlášť maximálne otvorená (svetelnosť), objektívu má okrem vplyvu na rýchlosť závierky ešte jednu veľmi dôležitú úlohu. Umožňuje efektne rozostriť pozadie za fotografovaným objektom. Teda ak ju vieme správne použiť. Zákonitosť je taká, že čím viac je otvorená clona (menšie clonové číslo), tým viac dokáže rozostriť pozadie za objektom. Opäť ako príklad použijem štandardný zoom objektív v porovnaní so štandardným objektívom s pevným ohniskom. Myslím, že tento príklad hovorí za všetko a jasne ukazuje na to, že štandardným zoomom, ktorý sme si so zrkadlovkou kúpili, profi portrét s efektne rozostreným pozadím neurobíme. Opäť, ak by sme mali odporúčať objektív pre pekné zachytenie portrétu s rozostreným pozadím, najdostupnejšou voľbou bude vyššie spomínaný objektív AF-S 50mm f1,8. Ak máte viac prostriedkov, ideálnejšie ohnisko na portrét je 85mm i viac. Nikkor AF-S 85mm f/1,8 G je špičkový portrétny objektív, ktorý cenovkou cca. 500€ je stále zaujímavou voľbou pre nadšenca, ktorému učarovali portréty s mäkko rozostreným pozadím.

Komplexné zákonitosti na čo najefektnejšie rozostrenie pozadia:

1. clona – čím menšie clonové číslo, tým menšia hĺbka ostrosti a tým výraznejšie rozostrenie pozadia

2. ohnisková vzdialenosť objektívu – čím väčšie ohnisko objektívu (priblíženie), tým výraznejšie rozostrenie pozadia

3. vzdialenosť zaostrenia – čím bližšie je objekt fotografovania k fotoaparátu, tým výraznejšie rozostrenie pozadia

To bolo niekoľko pomôcok k tomu, aby ste so svojim fotoaparátom a vhodným objektívom urobili zábery, o akých snívate.

Prikladám niekoľko tipov na objektívy vhodné na konkrétny účel. Vybral som 5 skupín, kde môžete vhodným výberom objektívu vyhotoviť snímky, aké štandardným zoomom nedokážete. Buď preto, že so štandardným seťákom obraz neviete zachytiť tak široko (ultraširoká krajina a architektúra) alebo naopak, neviete ho tak „priblížiť“(divá príroda a šport), nedokážete zaostriť dostatočne blízko (makro a detail), nedokážete dostať dostatok
svetla do objektívu v horších svetelných podmienkach (reportáž v horšom svetle), alebo nedokážete tak efektne rozostriť pozadie za fotografovaným objektom (portrét).

Portrét s rozostreným pozadím

Nikon Df, Nikon 70-200mm f 2,8
f/2,8, 200mm, 1/500s, ISO 2500, © Julo Kotus

Ekonomická voľba
Nikkor AF-S 50mm f/1,8 G

Stredná cesta
Nikkor AF-S 50mm f/1,4G
Nikkor AF-S 85mm f/1,8 G
Nikkor AF-S 70-200mm f/4 G

Top
Nikkor AF-S 58mm f/1,4 G
Nikkor AF-S 85mm f/1,4 G
Nikkor AF-S 105 f/1,4E ED
Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 G ED VRII
AF-S Nikkor 70 – 200 mm f/2,8E FL ED VR
AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II

Pozor, to sú tipy, ktoré si osobne myslím, že sú pre portrét najvhodnejšie. Portrét sa dá v podstate urobiť hocijakým objektívom (aj širokáčom), ale toto sú objektívy, pri ktorých poznáte rozdiel medzi nimi a štandardným setovým zoomom. Pomocou nich môžete vyhotoviť zábery, aké vidíte na reklamných fotografiách. Ešte raz opakujem, dobrý objektív je potencia, nie okamžitý výsledok. 🙂

Reportáž či bežné fotografovanie v interiéri a za horšieho svetla

Nikon D300, Nikon 35mm, 1/125s, © Julo Kotus

Ekonomická voľba
Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 G (len pre DX zrkadlovky)

Stredná cesta
Nikkor AF-S 24mm f/1,8 G ED
Nikkor AF-S 28mm f/1,8G
Nikkor AF-S 35mm f/1,8 G ED
Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G
AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR (len pre DX zrkadlovky)

Top
Nikkor AF-S 24 f/1,4G ED
Nikkor AF-S 28mm f/1,4 E ED
Nikkor AF-S 35mm f/1,4 G
Nikkor AF-S 24-70mm f/2,8 G
AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED (len pre DX zrkadlovky)

Športová fotografia a wildlife

Nikon D810, 300mm f/2,8
f7,1, 420mm, 1/1000s, ISO 1100, © Julo Kotus

Ekonomická voľba
Nikkor AF-S DX 55-300mm G ED VR (len pre DX zrkadlovky)
Nikkor AF-P DX 70-300mm G ED VR (len pre DX zrkadlovky)
Nikkor AF-S (AF-P) 70-300mm G VR

Stredná cesta
Nikkor AF-S 200-500mm f/5,6 G
Nikkor AF-S 300mm f/4E PF ED VR

Top
Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 G ED VRII
AF-S Nikkor 70 – 200 mm f/2,8E FL ED VR
AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR IIA
F-S NIKKOR 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR
AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
AF-S NIKKOR 300mm f/2.8G ED VR II
F-S NIKKOR 400mm f/2.8E FL ED VR a ďalšie svetelné a extrémne teleobjektívy

Ultraširoká krajinárska fotografia, architektúra, akcia

Nikon D700, 17-35mm f2,8
f8, 25mm, 1/1000s, ISO 200, © Julo Kotus

Ekonomická voľba
AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR (len pre DX zrkadlovky)
Nikkor AF-P DX 70-300mm G ED VR (len pre DX zrkadlovky)
AF-S NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G ED

Stredná cesta
AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED (len pre DX zrkadlovky)
AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR
AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED

Top
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
PC NIKKOR 19mm f/4E ED

Makrofotografia a deatil

Nikon D500, 105mm f2,8 – macro
f6,3, 105mm, 1/1600s, ISO 1800, © Tomáš Hulík

Ekonomická voľba
AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G (len pre DX zrkadlovky)
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR (len pre DX zrkadlovky)

Stredná cesta
AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED

Top
AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED

Tak, toto je rýchle zorientovanie sa v objektívoch pre začínajúcich fotografov. Verím, že si vyberiete ten svoj správne a naučíte sa ho používať tak, aby ste dosiahli výsledky, po ktorých túžite. Držím vám palce a nabudúce si niečo povieme o ďalšom dôležitom príslušenstve – externých bleskoch.

Súvisiace články:

https://www.nikonblog.site/vyberame-objektiv-i-ohniskova-vzdialenost-zoom-crop-simulator-objektivov/

https://www.nikonblog.site/vyvoj-a-skratky-objektivov-nikon-mechanicke-inovacie-a-automaticke-zaostrovanie/

https://www.nikonblog.site/skratky-objektivov-nikon-ii-opticke-vlastnosti/

Zdieľaj

Jeden komentár

  1. niekedy sa vravelo, ze fotak je krabica na film a dolezity je objektiv. Potom naozaj boli lepsie a horsie digitalne fotaky a rapidne sa zlepsovali. Dnes kazda zrkadlovka foti uplne super, vratane najlacnejsej D3400. Objektivy su zas to, co boli a fotaky su „krabice so senzorom“ 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *