Trochu mám výčitky svedomia, že keď sme ohlasovali júlovú tému, zátišie, že sme sa viac nebavili o tom, čo to vlastne znamená. Už aj tak z mála fotografií veľa nespĺňalo kritéria zátišia. Klasická definícia zátišia hovorí o vkusnom zoskupení predmetov bežnej potreby alebo o nájdenom zoskupení predmetov či neživých objektov. Predmety či objekty môžu byť prírodné alebo vytvorené človekom. Zátiším teda ťažko možno nazvať domáceho miláčika, či detail kvetu v prírode, aj keď boli vyfotené trebárs s vtipom alebo remeselne veľmi dobre. V týchto prípadoch naozaj ide skôr o detail, makro alebo portrét zvieraťa. Charakter zátišia dobre vystihuje anglické pomenovanie zátišia „STILL LIFE“. Na hranici sa pravdepodobne nachádza pekná fotografia Mariána Kurica Za dedinou.
Osobne by som ju charakterizoval ako zátišie. Prečo? Lebo hlavným objektom je padnutý starý peň stromu vhodne dokomponovaný stromom v pozadí. Ide o nájdené zátišie. Klasická definícia tiež hovorí, že zátišie nezahŕňa samotného človeka. Niektoré fotografie ho zobrazovali, alebo jeho časť. Preto sa výber fotografií, z ktorých som vyberal tento mesiac, zúžil. Napriek tomu sa mi do druhého kola podarilo dostať 50 fotiek. Z nich som sa po dlhom poctivom vyberaní dostal k 9 fotografiám, z ktorých som si každú vedel predstaviť ako ocenenú pre nápad alebo bystré oko, ktoré odhalilo nájdené zátišie.
To bol príklad fotografie Autumn ( biker) is coming od Dalibora Papcuna.
Je zaujímavé, že tí, ktorí ste sa trafili najlepšie do definície zátišia, ste väčšinou pracovali bez farby. Tu ma upútali okamžite dve fotografie, o ktorých som bol na prvý pohľad presvedčený, že majú rovnakého autora. A … nemali.
Ide o pravidelným prispievateľom do súťaže či čitateľom známu autorku Lucku Blaškovú s fotkou Lines.
Druhou autorkou je pani Pavla Pražáková s fotografiou Two Prisoners.
No povedzte, nevydarili sa tieto hry so svetlom a líniami? Lucia sa navyše odvážila aj do v súčasnosti modernej perspektívy predmetov zhora.
V súčasnosti často využívaný pohľad fotografmi jedla či food bloggermi. A myslím, že aj tieto zábery zvládla pekne, v minimalistickom poňatí. Pavla Pražáková zas prispela sépiovým prevedením zaujímavo podsvietenej vázy či džbánu s „kyticou“ z konárov ovocných stromov a obilia.
Keď sa už schyľovalo k tomu, že sa o cenu pobijú výrazné fotografie líní, zaujala moju pozornosť na prvý pohľad nenápadná čiernobiela fotografia. Menej explicitná, skoro až tajomná. Potlačený kontrast, skoro až low key. Vzbudzuje vo mne pocity. Dokázal som sa na ňu pozerať dlho a stále dokážem. To býva pre mňa akési utvrdenie, že ide o dobrú fotku. Preto sa nakoniec po intenzívnom dámskom súboji víťazkou siedmeho kola stáva Petra Pražáková s fotografiou Na chalupě. Nebudem ju presne popisovať, skúste si ju otvoriť vo veľkom a nerušene chvíľu pozorovať jemné protisvetlo a to, čo vytvára v nádobe, na hranách ovocia, čo je skryté, nedopovedané…
Víťazke srdečne gratulujeme, posielame cenu a pripomínam, že má možnosť byť jednou z 12 finalistiek v hre o hlavnú výhru – fototechniku Nikon v hodnote 1111€! Stačí raz vyhrať a aspoň ešte v dvoch mesačných kolách sa zúčastniť.
Jeden komentár
Ďakujem za zaradenie pár mojich fotografií do užšieho výberu. Potešilo. 🙂