Ben Moore má oko pre architektúru, pouličné scény a pôsobivé zábery z výšky, ktoré vtiahnu diváka do obrazu. Je vyhľadávaným fotografom svetových firiem ako Samsung, Microsoft, Sony Music, Adidas, the FA, Bombay Sapphire, Smart a momentálne aj Nikon, nedávno sa stal Nikon Z Creatorom.
Svoju prvú zrkadlovku si kúpil z rozmaru len pred desiatimi rokmi. Bol to jediný prístroj, ktorý ešte vo svojej zbierke nemal. Jeho snahou bolo ako-tak dobre fotiť vlastné deti. Jeho cesta samouka od úplného amatéra po žiadaného profesionála je inšpiráciou pre každého, kto túži vymeniť svoju každodennú pracovnú rutinu za život za objektívom.
Čo má vo svojej brašni?
Fotoaparáty:
Z 7
Z 6
Objektívy:
NIKKOR Z 14-24 mm f/2.8 S
NIKKOR Z 24-70 mm f/2.8 S
NIKKOR Z 70-200 mm f/2.8 VR S
NIKKOR 50 mm f/1.4
NIKKOR 85 mm f/1.4G
Čo ťa priviedlo k fotografovaniu?
Bola to trochu zvláštna cesta. Umenie bolo mojou vášňou, už keď som bol dieťa. Vyrastal som v Peckhame v juhovýchodnej časti Londýna. Neustále som kreslil. Bol som ten chlapec, čo každú nedeľu sedel v tichosti v kostole kresliac počas nudných chvíľ. Môj obľúbený predmet bolo kreslenie, nikdy som ho nevymeškal. Na vysokej škole som pokračoval v štúdiu umenia a dizajnu, iba zo zábavy som štúdium doplnil o certifikát z fotografie. V skutočnosti ma v tom čase ešte fotografia ale nezaujímala. Potreboval som si iba „odfajknúť“, že som ju absolvoval aspoň na D. Nevenoval som jej veľa času, príliš som sa vtedy sústredil na získanie titulu z umenia. Samozrejme, vtedy som ani netušil, že sa raz budem chcieť stať profesionálnym fotografom.
Roky potom som nerobil nič kreatívne. Ustrnul som v nudnej IT práci v Londýne a neznášal som ju. Chodiť do práce v preplnenom vlaku či metre, robiť dookola tie isté fádne veci každý deň. Pamätám si, ako som si hovoril: „OK, zaplatím ňou účty, ale toto má byť to, čím je môj život?“ Tento môj prístup sa pravdepodobne odzrkadlil na mojej práci a v roku 2010 som dostal výpoveď. Bol to šok, mal som mladú rodinu, ale zároveň to bola pre mňa úľava.
Približne v rovnakom čase predával jeden môj priateľ Nikon D3000 s 50 mm objektívom. Mal som veľa rôznych prístrojov. Každý, kto sleduje moje videá na YouTube, o tom niečo vie. Ale zrkadlovka medzi nimi nebola, tak som ju kúpil, aby som mohol fotiť deti. Tvrdo sme zjednávali, až som za ňu nakoniec dal len o 50 libier menej, ako bola jej maloobchodná cena!
Vôbec som nevedel, ako s ňou robiť a každý záber bol hrozný. Jediné, čo som si zo školy pamätal bolo „nezvyšujte ISO, potom budú vaše zábery zazrnené“ a tak som bojoval s príliš pomalou závierkou. Začal som používať nápovedu vo fotoaparáte a to mi veľmi pomohlo. Jedného dňa som v parku odfotil záber mojej dcérky a ten záber zmenil všetko. Vyzeral úžasne, ako z nejakého magazínu. Zavesil som ju na Facebook a komentáre sa len tak hrnuli. Pohltilo to moju myseľ a ja som konečne vedel, čo chcem robiť – chcem byť fotografom.
Keď sa odhodlám k niečomu, tak to aj spravím. Dal som dokopy webovú stránku, aj keď som nemal žiadne dobré fotografie, ktorými by som ju naplnil. Našťastie som mal priateľov, ktorí pracovali na hudobnom videu a potrebovali fotografie zo zákulisia natáčania. Dal som sa na to. Myslím, že v ten deň som nafotil 3000 snímok. Bolo to šialené. Ľudia sa ma pýtali, či som fotograf a ja som im odpovedal: „Áno, som fotograf!“ Bol som tam, žil v klamstve, ale bol som šťastný! Mal som šťastie a jedna z modeliek si ma vzala pod svoje krídla a dala mi niekoľko skvelých tipov, ako vylepšiť moje fotografie. Bolo to od nej neskutočne milé… Toto je príbeh mojej prvej fotografickej skúsenosti.
Ako si vybudoval svoj biznis?
Začínal som s malými prácami tu a tam, všade, v kluboch, na svadbách, fotil som školské portréty. Väčšinou som pracoval pre malé spoločnosti, pracoval na mixe fotografie a retuše. Kdekoľvek potrebovali fotoaparát, bol som tam. Niekedy som ani nedostal zaplatené, ale bola to pre mňa vynikajúca skúsenosť. Moja mama je riaditeľkou základnej školy a pomohla mi získať prácu asistenta učiteľa, aby som mal čím zaplatiť účty, kým som sa zlepšoval vo fotografii.
Jedného dňa som na Instagrame zbadal chlapíka, ktorý predával pouličné, náladové snímky architektúry fotené širokouhlým objektívom a pomyslel som si, „Waw, aj toto sa dá robiť?“ V tej chvíli som sa rozhodol, že si zaobstarám širokouhlý objektív a skúsim niečo podobné, zavesím na Instagram všetko, čo bude dobré a pokúsim sa vybudovať si sledovateľov. Netrvalo dlho a kontaktoval ma chlapík zo Štátov a chcel kúpiť moju fotku Tate Britain na stenu do svojho domu. Zaplatil mi niekoľko stoviek libier a dokonca mi poslal aj fotku ako visí v jeho dome. Úplne ma to pohltilo. Bolo to akoby ma dve ruky tlačili späť a hovorili mi, toto je tvoja cesta.
Od tej chvíle som bol ako stroj, dával som tam všetko a budoval masívnu celosvetovú komunitu sledovateľov môjho instagramového profilu. Pracoval som na tom každý deň, každý večer, pred prácou, aj po nej, vydával som sa na dlhé cesty uprostred noci. Vložil som do toho všetko. Často som mal pochybnosti, ale v takých chvíľach sa vždy stalo niečo pozitívne, čo mi pomohla sa z nich vymaniť. Veľmi mi pomohla podpora od iných úspešných fotografov, ktorí už vtedy mali úspešné účty na Instagrame a začali si ma všímať a hovorili mi, že robím dobré veci. Takto som si budoval meno a postupne získaval prvých klientov. Firmy videli moje fotografie na Instagrame a začali ma kontaktovať ohľadom práce. Samsung bol prvý.
Ako sa za desaťročie zmenila tvoja výbava?
Z D3000 som prešil na Nikon D90. Veľmi sa mi páčil, najmä jeho digitálny displej. To bol hlavný dôvod prečo som si ho kúpil. Ďalší v poradí bol D300S a objektív 17-55 mm f/2.8, skvelá kombinácia, ktorá ma posunula vpred. Potom som mal svoj prvý full-frame fotoaparát D800 a môj prvý skutočný profi objektív 24-70 mm f/2.8. Nádhera. Až donedávna bola väčšina mojej práce nafotená s ním. Mal som aj D810, ktorú som používal ako záložný fotoaparát.
Odkedy vyšli mirrorless fotoaparáty od Nikonu, mám 45,7 Mpx Z 7, stále je to môj hlavný fotoaparát. Je neuveriteľne ľahký a tichý, čo oceňujem najmä pri fotení svadieb, alebo hocikedy, keď potrebujem ticho. Pre mňa perfektný fotoaparát. Neskôr som vymenil D810za 24.5MPx full-frame Z 6, ktorý používam ako záložný a na videá.
V súčasnosti používam 3 objektívy zo série Z: 14-24 mm f/2.8 S, ktorý musí mať každý fotograf krajiny a architektúry, 24-70 mm f/2.8 S zvyknem používať na eventoch, je veľmi všestranný a ľahký aj keď ho nosíte celé hodiny a 70-200 mm f/2.8 S mám len krátko a nemám s ním zatiaľ dostatok skúseností.
Stále mám aj dva objektívy s bajonetom F: 85 mm f/1.4 a 50 mm f/1.4, ktoré na mirrorless fotoaparátoch používam cez FTZ adaptér. Po 85 mm objektíve som túžil odkedy som začal seriózne fotiť a čakal som na príležitosť, ktorou by som odôvodnil jeho kúpu. Nakoniec prišla práca, pri ktorej som fotil väčšinou portréty. Teraz ho používam na street fotku, v uliciach je nenápadnejší ako 70-200 mm. 50 mm je ostrý, ľahký a kompaktný a oplatí sa ho mať v brašni pre prípad potreby. Odporúčam ho každému, kto s fotením začína.
Momentálne máš teda iba mirrorless fotoaparáty?
Áno – úplne som vymenil výbavu a som veľmi spokojný. Bolo to zvláštne zbaviť sa všetkých zrkadloviek, ale nemám žiadne výhrady a bolo jednoduché zmeniť systém. Menu je v zásade rovnaké ako pri zrkadlovkách, výdrž batérie je tiež dobrá a možnosť používať moje objektívy s F-bajonetom cez FTZ adaptér rozhodla.
Zistil som, že mirrorless fotoaparáty mi uľahčujú snímanie. Prispôsobujú sa za chodu a rýchlejšie reagujú najmä s elektronickým hľadáčikom. Som teraz produktívnejší, zachytím viac z momentu. Najmä vo fotografii mestskej architektúry sú vždy vrstvy, ktoré chcete pridať do snímky a mikroúpravy, ktoré môžu úplne zmeniť výsledok a vytvoriť unikátnu fotografiu a mirrorless fotoaparát mi ponúka viac možností to zrealizovať.
Prečo si od svojich začiatkov verný Nikonu?
Zostal som lojálny voči Nikonu, pretože milujem všetko, čo robia. So súbormi, ktoré vychádzajú z fotoaparátov sa skvele pracuje. Vyskúšal som niekoľko iných systémov, ale s Nikonom sa pracuje oveľa lepšie. Dynamický rozsah je tiež vynikajúci. Rád fotím mierne podexponovane, aby som nemal vypálené miesta. Fakt, že menu a umiestnenia ovládacích prvkov sú na fotoaparátoch veľmi podobné, je veľmi nápomocné najmä, keď sa učíte a meníte súpravu.
Aké to bolo, keď vás požiadali, aby ste sa stali Nikon Z Creator?
Bol som šťastný! Bolo to úžasné! Chvíľu som s Nikonom komunikoval o súprave, prostredníctvom programu NPS som si požičal nejaké vybavenie. Potom ma začali sledovať na Instagrame a odvtedy začala vznikať naša spolupráca. Predstavili časť mojej práce na svojom Instagrame, šiel som s nimi natáčať a potom mi ponúkli, aby som sa stal súčasťou tímu Z Creator. Pamätám si, ako som po prvýkrát premýšľal, aké skvelé by bolo spolupracovať s Nikonom a teraz sa to deje! Je skvelé byť súčasťou tímu a mať príležitosť byť súčasťou tak veľkej fotografickej spoločnosti.
S Nikonom máme za sebou už niekoľko spoločných projektov vrátane predstavenia Z 5 v Londýne začiatkom minulého leta. Pôvodne som si myslel, že tam idem , aby som natočil video, až potom mi povedali, že budú natáčať mňa. Snažil som sa byť v pohode! Pamätám si, ako som si pred tým sám ostrihal vlasy, pretože bol stále lockdown a holiči nepracovali. Robil som so svojimi fotografiami kampaň na sortiment Nikon, ktorá bežala naprieč Európou v časopisoch, na Instagrame a YouTube. Po tom ľudia za mnou chodili a hovorili mi: „Videl som ťa!“
Stal si sa porotcom medzinárodnej súťaže Environmental Photographer of the Year…
Nikon ma ponúkol ako porotcu po tom, ako som minulý rok hodnotil Create Your Light na tému street fotografia. Taktiež som už bol porotcom súťaže Royal Photographic Society a Photo London. Rád hodnotím a dávam kritiku. Keď rozoberiete obraz na drobné a začnete skúmať, prečo sa vám páči, prinúti vás to premýšľať o tom, ako zlepšiť vlastnú prácu. Obklopiť sa skvelými fotografiami vás udrží na vrchole hry a pomôže vám udržať si štandardy a čerstvé nápady.
Čo radíš ľuďom, ktorí chcú ísť za svojimi snami a budovať si fotografickú kariéru?
Nech je fotografia vašou prioritou, učte sa a investujte do seba, zostaňte verní tomu, čo chcete. Som fotograf samouk a verím, že ak na tomto svete chcete niečo dosiahnuť a tvrdo pracujete, dá sa to. Pracoval som na tom, aby moje fotografie dosiahli profesionálny štandard a umožnilo mi t ó pracovať s úžasnými firmami ako je Nikon. Príležitosti nepadajú z neba, vy musíte umožniť, aby sa stali, musíte byť hladní po úspechu a rozvíjať svojho pracovného ducha. Keď ľudia uvidia, ako sa sami snažíte, pomôžu vám. A buďte neoblomní. Deň čo deň som označoval fotografie na Instagrame a myslel si: „Nuž, ak to aj neuvidia dnes, jedného dňa to určite uvidia!“ Neprestávajte. Stane sa to.
Navštívte www.bemorephotos.com a sledujte @bemorephotos na Instagrame
Do súťaže Environmental Photographer of the Year sa môžete prihlásiť TU.