Medzi fotografmi prírody či dokumentu sa o teleobjektívoch pre bajonet Nikon Z často rozpráva o pevných skvostoch typu NIKKOR Z 400mm f/4.5 VR S, či o svetelných zoomoch ako NIKKOR Z 70 – 200 mm f2.8 VR S, alebo univerzálnych telezoomoch ako NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S. A to platí v debatách fullframistov (FX) i apeescéčkarov (DX). A pritom jeden z najpraktickejších (a najprehliadanejších) objektívov pre DX formát stojí nenápadne v úzadí – NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4.5–6.3 VR.
A tak trochu tejto tendencii podceňovania som podľahol aj ja, keďže som k tomu objektívu doteraz nenapísal dedikovanú recenziu. Prednedávnom som však hľadal v archíve snímky z leteckých dní a milo som bol prekvapený, akú kvalitu som dosiahol práve pomocou tohto zneuznávaného a lacného objektívu.
Na papieri možno nepôsobí oslnivo: nižšia svetelnosť, plastová konštrukcia, lenže prax hovorí niečo iné.
Rozsah
Pozor, keďže ide o DX objektív, pri použití na DX telách prerátavame ekvivalentnú ohniskovú vzdialenosť násobkom 1,5xa tak uhol záberu zodpovedá ohniskám 75 – 375 mm. No a to je takmer 400 mm, ktoré pre mnohých fotografov tvoria akúsi magickú hranicu pre vstup do wildlife fotografie, alebo aj paparazzi fotografie. 😊
Svetelnosť a stabilizácia
Svetelnosť je schopnosť objektívu prepustiť na snímač dostatočné množstvo svetla. Vzhľadom na rozmery objektívu, váhu, priemer filtrového závitu a v neposlednom rade cenu nemôžeme čakať extrému svetelnosť, no 4.5 na krátkom a 6.3 na dlhom konci vôbec neurazí.
Počas dňa to vôbec nie je problém, no ak by ste chceli fotiť wildlife za súmraku alebo indoor šport, tak na to sa hodia svetelnejšie objektívy. Ja som fotil počas dňa srnčiu a jeleniu zver v pomerne hustom lese a nebol s tým nijaký problém. Dokonca aj večerné mesto pri ISO 3200 a čase 1/10 s na 250 mm ohnisku.
Áno stabilizátor je účinný a tak si aj takéto psie kúsky môžete dovoliť. Ak chcete profi fotky z večerného mesta, krajiny, stačí pribaliť statív a môžete veselo fotiť na ISO 100 a dlhšie časy. Objektív má dostatočnú ostrosť, aby ste s ním vyhotovili výstavné zväčšeniny.
Optické kvality
Ostrosť
Objektív je na svoju cenu prekvapujúco ostrý. Nečakal som od neho takýto výkon. Zvieratám môžete počítať jednotlivé chlpy srsti. Objektív je ostrý až k okrajom kde jeho ostrosť marginálne klesá. To je na ľahučký kompaktný telezoom super výkon!
Navyše ostrosť je rovnomerná aj v jednotlivých ohniskových vzdialenostiach až po 250 mm, kde klesá len nebadateľne.
Ostrosť je skvelá aj pri zaostrení nablízko, takže môžete pomocou objektívu vyhotoviť krásny „close up“ snímky s množstvom detailov, ktoré ma naozaj prekvapilo. Maximálny reprodukčný pomer je 0,23, čiže mierka zobrazenia je cca. 1:4.4.
Aberácie
Objektív má sem tam aberáciu (farebné kontúry na kontrastných hranách), ak veľmi dlho hľadáte, ale naozaj maličkú, v drvivej väčšine prípadov nebadateľnú. Výnimočne sa objaví na hranách mimo hĺbky ostrosti, to znamená, že ide o minimálnu pozdĺžnu chromatickú chybu. Je to lepšie ako u násobne drahších modelov!
Vinetácia a geometrické skreslenie
Vinetácia je prítomná, ak fotíte do nekomprimovaného RAW formátu a spracovávate fotky v editore tretích výrobcov. Ale dá sa odstrániť na dva kliky alebo aplikovaním presetu.
Inak ju vie fotoaparát v JPG sám automaticky korigovať a v Nikon softvéri je to podobné a to aj s RAW (NEF) súborom. Úplne navlas rovnaká situácia je aj s geometrickým skreslením. Takže žiadna starosť.
Rýchlosť zaostrovania
Rýchlosť autofokusu je veľmi dobrá a aparát Z50 s objektívom nemal nijaký problém držať krok, či skôr cval a skok s koníkmi pri parkúre.
S Nikonom Zfc zas úplne zvládal letovky na dňoch letectva.
S novým modelom Z50II je situácie ešte o dosť lepšia, takže smelo môžete na šport.
Zaostrovanie sa deje pomocou krokového motora, ktorý je takmer nehlučný a neznehodnotí vašej videozábery.
Navyše tzv. dýchanie objektívu pri zmene zaostrenia je minimálne a tak sa hodí na natáčanie videosekvencií s kontinuálnym preostrovaním.
Kvalita vyhotovenia
Túto časť som si nechal na záver, lebo je podľa mňa za cenu objektívu nepodstatné a viac než akceptovateľná. Celý objektív je vyrobený z kvalitných polykarbonátov a gumy, vrátane bajonetu a filtrového závitu 62 mm.
Samozrejme optika je sklenená a elektronika obsahuje kov, ale použitiu plastov vďačíme za priaznivú cenu a ľahkosť objektívu. Objektív by som nebral do dažďa bez ochrany, ale bežné zaobchádzanie s fototechnikou určite nie je problémom.
Záver
S odstupom mesiacov musím povedať jedno – je to malý skrytý poklad v Z DX systéme, ktorý si zaslúži oveľa viac pozornosti, než sa mu bežne dostáva.
Za cenu, ktorá je v porovnaní s inými Z objektívmi takmer symbolická (a v kite ešte výhodnejšia), ponúka optický výkon, aký by ste od lacného setového telezoomu nečakali. Nie je to len „niečo navyše“ k základnému zoomu – je to plnohodnotný nástroj pre každého, kto chce vyskúšať fotografovanie s dlhším sklom, bez toho, aby mu to zruinovalo peňaženku alebo chrbticu pri nosení ťažkého teleobjektívu.
A tak na záver chcem aj ja tomuto objektívu (za zaznávanie a nepozornosť) povedať SORRY! 😊
No a ešte dobrá správa na záver, aktuálne je tento objektív v letnej zľave a môžete ho mať o ďalších 100 € lacnejšie, to znamená 299 €!
Link na stránky výrobcu: https://www.nikon.sk/sk_SK/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-dx-50-250mm-f4.5-6.3-vr