NIKKOR Z 28-135mm Powerzoom je prvým tzv, CINEMA objektívom značky, Čo to znamená CINEMA? Že je ergonómiou prispôsobený na snímanie videa. Čo ho odlišuje od dizajnu štandardného objektívu?
Motorizované plynulé ovládanie zoomu
V prvom rade motorické a tým extrémne plynulé ovládanie priblíženia, čiže zoomu. Ovládame ho pomocou prstenca alebo kolískového ovládača zoomu, ale v prípade potreby dokonca aj pomocou počítača či smart zariadenia. Je možné voliť až 11 rýchlostí zoomovania a pamäť pre pozíciu zoomu pre rýchle opätovné nastavenie rovnakého ohniska.
“Digitálne priblíženie” High-Res
Nejde o štandardné prepočítavanie pixelov, pri ktorom dochádza k strate kvality obrazu, ale ide o výrez z vyššieho rozlíšenia, čiže stále máme zachované plné rozlíšenie 4K. Toto priblíženie sa dá spriahnuť s fyzickým ovládaním zoomu. Po dosiahnutí maximálneho priblíženia zoomu objektívu tak môžete naďalej plynulo približovať bez straty kvality až 2X (v prípade Z8 a Z9, v prípade Z6III 1.4X). To znamená, že získate priblíženie ekvivalentné 270 mm!
Stabilné ťažisko s minimálnym posunom hmotnosti pri zoomovaní
Zmena ohniska sa realizuje pohybom šošoviek vo vnútri objektívu bez zmeny jeho dĺžky. Ani pri zoomovaní ani pri zaostrovaní sa nič na objektíve nehýbe a nevysúva. Pri zmene ohniska sa ťažisko mení tak minimálne, že keď je zostava kamery a objektívu vyvážená na gimbale, netreba ju po zmene ohniska nanovo vyvažovať.
Štandardné M0.8 vrúbkovanie prstencov zoomu
Druhým znakom cinema objektívov je, že majú od výroby štandardné ozubenie M0,8 na prstencoch zaostrovania a zoomu pre maximálnu kompatibilitu so zaostrovacími jednotkami tretích výrobcov.
Lineárne manuálne zaostrovanie
Zaostrovanie prebieha pomocou motorčeka aj keď zaostrujete manuálne pomocou prstenca. Lineárne zaostrovanie je pre manuálne ovládanie zaostrenia kľúčové. Znamená to, že nezáleží na rýchlosti pootočenia zaostrovacím prstencom, ale na vzdialenosti pootočenia, podobne, ako u mechanicky ovládaného manuálneho zaostrovania. Je to dôležité pre konzistentné opakované manuálne zaostrenie.
Tiché automatické zaostrovanie pomocou STM motora
Automatické zaostrovanie je tiché a plynulé. Udrží krok s pohybom a je prirodzene hladké bez skokov. Presnosť je samozrejmá a objektív zaostruje na pomerne krátku vzdialenosť s pomerom zobrazenia 1:4. Ak si k tomuto minimálnemu zaostreniu aktivujete aj 2x HighRes Zoom, dosiahnete bez straty kvality pomer zobrazenia 1:2! To už je takmer makro objektív s reálnym pomerom zobrazenia.
Obdĺžniková slnečná clona s otvorom
Obdĺžniková slnečná clona je vybavená zatváracím okienkom, cez ktoré môžeme ovládať 95mm filtre, napríklad polarizačný či ND filter.
Obrazová kvalita objektívu
Kým fotografi oceňujú u objektívu špičkovú ostrosť, pre videografov je dôležité príjemné podanie obrazu. NIKKOR Z 28 – 135 mm f/4 PZ sa nemôže sťažovať ani na jedno ani na druhé. Ostrosť obrazu je vynikajúca no podanie je zároveň akési príjemné s filmovým kontrastom. Bokeh (rozostrené časti obrazu pred a za rovinou ostrosti) sú hladké s príjemnými prechodmi, svetlá sú rozostrené príjemne do kruhov v strede obrazu a jemných oválov na okraji obrazového poľa. Okraje kruhov a oválov sú mäkšie, čo pôsobí veľmi príjemne. Pri zaclonení v protisvetle objektív veľmi pekne „hviezdičkuje“.
Kvalita obrazu je vyrovnaná v celom rozsahu ohnísk a je to veľmi príjemné mať konzistentný obraz v celom potrebnom spektre.
Záver
Objektív som si užil. Vyzerá na origovanom aparáte super. Kombinácia kovu a gumy, veľký predný člen, obdĺžniková clona pripomínajúca mattbox, zlatý prstenec a pod sebou napísané ohniskové vzdialenosti pôsobia profesionálne. Je to objektív, ktorý radi „ukazujete“. A ste radi aj keď stiahnete natočené sekvencie do počítača. Svetelnosť vás pri videu až tak neobmedzuje, hlavne ak točíte do N-logu, kde je základná ISO hodnota 800. Druhá natívna hodnota je ISO 4000. Samozrejme, do extra tmavých svetelných podmienok je vhodnejší svetelnejší objektív, ale na to sa dnes testovaný kúsok ani nehrá. Ide o univerzál, ktorý zvládne 90% roboty reportéra, svadobného fotografa, dokumentaristu… Točil som s ním aj za šera a nie je to problémom, kým úroveň svetla naozaj neklesne hlboko.
Teším sa tomuto prírastku do rodiny Nikon Z objektívov a verím, že toto je len prvá lastovička a že na filmovanie zameraných objektívov bude viac a viac.
Galéria fotografií
Fotografie z Nikonu Z8 vyvolané v Adobe Photoshop Lightroom s default doostrením a s jemnou úpravou farieb a kontrastu podľa vkusu autora. Pri zobrazení v lightboxe sa ukáže exif – expozičné údaje.